
اهداف استراتژیک یکی از اجزای مهم بیانیه استراتژیک یک کسب و کار است، که مشخص میکند اقدامات و فعالیتها باید در چه مسیری تعریف شوند. اما برای کنترل درست انجامشدنِ این اقدامات چه راهکاری وجود دارد؟
اگر در سازمان شما اسناد استراتژیک تهیه شده باشد و استراتژیها و اهداف شما مشخص و معین باشد، برای اینکه واقعا به آن اهداف برسید، نیاز به برنامهریزی اصولی دارید، یکی از ابزارهای مناسب برای این کار کارت امتیازی متوازن یا BSC (مخفف Balanced Score Card) هست. BSC یه پلتفرم است که اهداف استراتژیک را که معمولا کلی و خلاصه بیان میشوند، گسترش میدهد و برای هر هدف معیارهای مشخصی تعیین میکند تا بتوان برای انجام آن برنامهریزی و زمانبندی کرد.
در واقع BSC کمک میکند تا بتوانیم عملکرد کلی کسب و کارمان را ارزیابی کنیم. اگر به شکل سنتی کسب و کار را ارزیابی کنیم، احتمالا فقط شاخصهای مالی مثل سود، میزان فروش و یا نرخ بازگشت سرمایه را کنترل و بررسی میکنیم، که قطعا کافی نیستند! BSC برای اینکه وضعیت کسب و کار را بسنجد، چهار معیار مهم را بررسی میکند که «عملکرد مالی» یکی از آنها است. سه مورد بعدی: «رضایت مشتری»، «فرایندهای داخلی» و «رشد و یادگیری» هستند و در اینجا اصل را بر این میگذاریم که: کسب و کاری موفق محسوب میشود که در هر چهار شاخص رشد کند.
مهمترین نقطه قوت BSC، این است که برای هر هدف استراتژیک، مجموعهای از معیارهای مرتبط را کنار هم قرار میدهند و نهایتا شاخصهای مالی و غیرمالی در یک چهارچوب جمعآوری میشوند. در واقع این ابزار با ارائه یک برنامه اجرایی دقیق و اصولی، شکاف بین استراتژی و عملیات را پر میکند، تا بتوانیم اهداف را از اسناد مکتوب داخل زونکنها، به نتایج و دستآوردهای واقعی تبدیل کنیم.
اگر درمورد طراحی کارت امتیازی متوازن نیاز به گفتگو با ما دارید!
کافی است روی این دکمه کلیک کنید!