مشاوره در حوزه راهبردهای رشد کسب و کار

در کنار شما، برای انتخاب بهترین مسیر

اگر در سازمان شما نیروی متخصص، زمان و ابزار لازم برای اینکه پروژه های مدیریتی توسط خودتان انجام شود، این فوق العاده است، چون می توانید علاوه بر حل مسائل یا رشد و توسعه کسب و کار، تجربه پرثمری نیز کسب کنید، اما نکته اساسی این است که داشتن دانش و معلومات در مورد رویکردهای مدیریتی به تنهایی کافی نیست و استفاده از تجربه یک مشاور، لازمه تضمین حسن اجرای کار است.

در هر کسب و کاری مشکلاتی وجود دارند که به صورت خواسته یا ناخواسته مانع تحقق اهداف می‌شوند. گاهی صاحبان کسب و کار از این مشکلات آگاهند و گاهی خیر. با بهره گیری از مشاوره تخصصی می‌توانید مشکلات مبهم را شناسایی کرده و برای آن به دنبال راه حل‌های موثر و قطعی باشید.

در جلسات مشاوره تلاش میکنم مزایای زیر را برای سازمان و کسب و کار شما فراهم کنم:

یافتن مشکلات و موانع
صرفه جویی در زمان و هزینه برای دستیابی به اهداف
کمک به تصمیم گیری درست تر و پربازده تر
بهینه سازی کسب و کار و افزایش بهره وری

در جلسات مشاوره، همانند چشم سوم، با دیدی متفاوت و بی طرف تمام فرایندهای کسب و کار شما را به چالش کشیده، مدل بهینه آنها را ترسیم و مسیر دستیابی به آن را برای شما هموار خواهم کرد.

در حال حاضر جلسات مشاوره با گروه بندی موضوعی زیر قابل برگزاری است:

حوزه مدیریت فرایندهای کسب و کار

مدیریت فرایند تدوین معماری فرایندی بهبود گردش کار مکانیزاسیون پیاده سازی BPMS

مدیریت فرایندهای کسب و کار یک رویکرد مدیریتی نظام مند است که با هدف بهبود عملکرد سازمان و زمینه سازی برای دستیابی به تحقق اهداف استراتژیک سازمان، به مدیریت و کنترل فرایندها می پردازد. 

(اگر نیاز به آشنایی بیشتر با مفهوم فرایند دارید، مشاهده این ویدئو را پیشنهاد می کنم)

این رویکرد اساسی، به قدری اثربخش و کلیدی است که از نتایج پیاده سازی آن در کسب و کار خود شگفت زده خواهید شد.

در جلسات مشاوره مدیریت فرایند، ابتدا "چک آپ مدیریت فرایند" انجام می شود تا میزان آمادگی سازمان شما برای اجرای پروژه مدیریت فرایند سنجیده شود. سپس بر اساس شرایط سازمان، نقشه راهی ترسیم و با هدایت منظم و توسط تیم معرفی شده از سازمان شما به اجرا در می آید.

در صورتی که مایل هستید اجرای رویکرد مدیریت فرایندها توسط کارمندان خودتان انجام نشود، می توانید از اینجا درخواست اجرای پروژه ثبت نمایید.

معماری فرایندهای کسب و کار (نقشه فرایندی) سند بسیار حائز اهمیت و پرکاربرد در اکثر اقدامات مدیریتی و راهبردی سازمان است.

این سند، تجمیع کلیه فرایندهای کسب و کار در یک چارچوب اصولی و منظم است به نحوی که در آن:

1- کلیه فرایندها از منظر ماهیت آنها گروه بندی شده اند.

2- مالک کلیه فرایندها مشخص شده.

3- مرز فرایندها و محل اجرای آنها تعیین شده است.

با این سند جامع، هرآنچه در سازمان اجرا میشود، آماده بهینه سازی، اصلاح، توسعه و... خواهد بود.

گردش کار در سازمان و درواقع فرایندهای جاری در سازمان نیازمند بازنگری دوره ای و اصلاح و بهبود هستند. 

در صورتی که این بازنگری توسط مشاور متخصص انجام شود، هم از لحاظ اصلاحات و هم از لحاظ بهره مندی از نظر شخص سوم که مستقیماً درگیر فرایند نیست و نگاهی از بالا به فرایند دارد، نتیجه به مراتب بهتری خواهد داشت.

در ساده ترین حالت می توان گردش کار را در قالب فرم های فیزیکی کارآمد و کامل پیاده سازی نمود، اما همیشه استفاده از ابزار الکترونیک و مکانیزه کردن فرم ها و گردش کارها پیشنهاد و توصیه می شود.

یکی از چالش های اساسی مدیران در مکانیزاسیون کسب و کار، انتخاب نرم افزار مناسب است.

برای مکانیزاسیون کسب و کار، گروه های نرم افزاری مختلفی از جمله: اتوماسیون اداری، نرم افزارهای مالی، CRM ، مدیریت پروژه، ERP ، BPMS و... وجود دارد که به تناسب نیاز هر سازمان می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر سنجش میزان تأثیر هر یک از این گروه ها در اجرای بهینه امور در سازمان، همخوانی و تطابق آنها با یکدیگر مسئله بسیار مهمی است.

در مشاوره انتخاب نرم افزار، علاوه بر تعیین اولویت گروه نرم افزاری برای سازمان شما، در هر گروه نیز نرم افزارهای متناسب پیشنهاد می شود و این همراهی و همفکری تا مرحله انتخاب و استقرار  ادامه خواهد داشت.

نرم افزارهای BPMS نرم افزارهای فوق العاده کاربردی و مؤثر در سیستم سازی یا مکانیزاسیون کسب و کار هستند.

در اکثر سازمانها نرم افزارهای حسابداری، اتوماسیون اداری، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، مدیریت پروژه و... در حال استفاده هستند. اما آنچه که در این بین مغفول مانده زنجیره واسطه این نرم افزارهاست که گردش کار یک فرایند به صورت سیستمی در آن اجرا، کنترل و نظارت شود.

نرم افزارهای BPMS همان حلقه مفقودی هستند که فرایند را مکانیزه نموده، در مواقع لازم اطلاعاتی را به سایر نرم افزارها منتقل یا از آنها دریافت می کنند.

علاوه بر مشاوره انتخاب و استقرار نرم افزار BPMS متناسب با کسب و کار شما، یکی از خدمات ویژه ما، بررسی نرم افزارهای موجود در سازمان شما و در صورت امکان، شبیه سازی BPMS در آنها به منظور صرفه جویی در هزینه های سیستم سازی می باشد.

حوزه راهبردی

تدوین اسناد راهبردی تدوین برنامه استراتژیک (BSC) طراحی بیزنس مدل

اسناد راهبردی یک سازمان از قبیل سند چشم انداز، مأموریت سازمان، ارزش های بنیادین، اهداف استراتژیک و در قالب یک بیانیه استراتژیک یکی از اساسی ترین ملزوات کسب و کار برای طی مسیر درست هستند، درست مثل چراغ راه در جاده ای تاریک و پر فراز و نشیب

در بسته مشاوره راهبردی، تدوین این اسناد با مشارکت مدیران ارشد سازمان و سپس انتقال مفاهیم اساسی استراتژیک به کارکنان و پرزنت و تشریح اسناد تدوین شده صورت می پذیرد.

کارت امتیازی متوازن (BSC) پلتفرمی است که برای مدیریت استراتژی های سازمان از طریق توصیف و ترسیم اهداف استراتژیک و سپس ترجمه آنها با زبانی قابل درک به معیارهای مشخص ایجاد شده است.

مهم ترین نقطه قوت BSC، توانایی آن در یکپارچه سازی شاخص های مالی و غیرمالی در یک چارچوب جامع است که اهداف استراتژیک سازمان را به مجموعه ای از معیارهای مرتبط با هم ترجمه می نماید. در واقع این ابزار با ارائه برنامه اجرایی دقیق و اصولی، شکاف بین استراتژی و عملیات را پر می کند.

مدل کسب و کار (Business Model) اساسی ترین گام در فرایند اندیشیدن به بقای سازمان است. "مایکل پورتر"

fبیزنس مدل، یک مدیریتی است که منطق یک شرکت در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش را توصیف میکند و شبیه به طرحی برای استراتژی عمل میکند تا استراتژی از طریق ساختارها، فرایندها و سیستم های سازمانی پیاده سازی شود. به بیانی دیگر بیزنس مدل، ترجمه طرح های کسب و کار به فرایندهایی که برای اجرای کسب و کار به آن نیاز داریممی باشد.

در طراحی بیزنس مدل استفاده از یک مشاور بسیار ضروری است زیرا مفهوم باید ساده، مناسب و به طور ذاتی قابل فهم باشد و در عین حال نباید پیچیدگی های نحوه عملکرد شرکت را بیش از حد ساده کند.

خروجی باید نگاه جامع و فراگیر به کسب و کار باشد و در عین حال از تمرکز بیش از حد بر جزئیات پرهیز کند.

حوزه منابع انسانی

جذب و استخدام طبقه بندی مشاغل ارزیابی عملکرد کارکنان تیم ورک

یکی از دغدغه های رایج مدیران، گزینش و استخدام نیروی کار جدید است.

برای حصول نتیجه بهتر می بایست:

1- فرایند جذب و استخدام، بازنگری و بهینه شود

2-مصاحبه تخصصی انجام پذیرد

3- مسیرنمای شغلی برای داوطلبین منتخب مشخص شود

4- برگزیدگان با برنامه معین آموزشی و توسعه فردی بلند مدت به کار گرفته شوند. 

موارد ذکر شده + هرآنچه در مسیر گزینش و نگهداشت نیروی کار مؤثر لازم است، در پکیج مشاوره جذب و استخدام قابل استفاده است.

نظام طبقه بندی یا رتبه بندی مشاغل، پایه و اساس بسیاری از اقدامات کلیدی در نگهداشت و توسعه منابع انسانی است.

اگر مسیر ارتقا شغلی و جبران خدمت برای کارکنان شفاف باشد، بسیاری از حواشی و سوء تعبیرها که ممکن است مدت ها انرژی و زمان سازمان را تلف کند، از مسیر سازمان حذف خواهند شد.

ارزیابی عملکرد کارمندان در سازمان‌ها برای افزایش بهره‌وری و بهبود نتایج، امری حیاتی است. ارزیابی عملکرد، فرآیندی سالیانه است که عملکرد کارمندان و بهره‌وری آن‌ها در مقابل مجموعه‌ای از اهداف از پیش تعیین‌شده ارزیابی می‌شود. مدیریت عملکرد، موضوعی حیاتی است نه تنها به این خاطر که عامل تعیین‌کننده‌ای در افزایش حقوق و ارتقا کارمندان به شمار می‌رود، بلکه به این دلیل که می‌تواند مهارت‌ها، نقاط قوت و کمبودهای کارمندان را به‌ دقت بررسی کند.

اما پیش از پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان، پیشنهاد میکنم این ویدئو را ببینید تا با توقعات واقع بینانه به سراغ این اقدام بروید.

در این بسته مشاوره، مسیر صحیح ارزیابی عملکرد کارکنان به روش 360 درجه که کارآمدترین روش جهان است، ارائه و بر اجرای آن نظارت خواهد شد.

اساسی ترین مقوله در پرورش روحیه کار گروهی (Team Work)، درک صحیح کارکنان از تأثیر آنها در فرایندکار و خلق خروجی مد نظر است.

کارکنان باید به تأثیر خود در اجرای صحیح کار و همچنین تأثیر دست آوردها بر کار خود واقف باشند.

گام بعدی بهینه سازی فرایندها و روابط کاری است به نحوی که گردش کار بین تیم با نظم و اطمینان کافی در جریان باشد.

X