جستجو برای:
سبد خرید 0
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره کسب و کار
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
  • 03191011870
  • saeidi.nafise@gmail.com
نفیسه سعیدی
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره کسب و کار
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
جستجو کردن
Close this search box.
0
حساب کاربری
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره کسب و کار
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره کسب و کار
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما

وبلاگ

نفیسه سعیدی > وبلاگ > نگرش مدیریتی > پرسونای مشتری چیست؟ آموزش کامل نوشتن پرسونا + مثال عملی

پرسونای مشتری چیست؟ آموزش کامل نوشتن پرسونا + مثال عملی

دی 15, 1401
نگرش مدیریتی
پرسونای مشتری چیست؟ چگونه پرسونا بنویسیم؟ مثال

پرسونای مشتری، تصویری فرضی و دقیق از مشتری ایده‌آل شماست که شامل ویژگی‌ها، علایق، نیازها و الگوهای رفتاری او می‌شود. طراحی پرسونا به شما کمک می‌کند تا دنیا را از چشم مشتری ببینید و محصولات و خدمات، مدل کسب‌وکار، و فرآیندهای فروش و بازاریابی خود را بر اساس نیازهای واقعی او تنظیم کنید. برای نوشتن پرسونا، باید به جزئیاتی مانند سن، جنسیت، درآمد، علایق و انگیزه‌ها توجه کرده و می‌توانید با مثال‌هایی مانند “سارا” و “امیر” آن را ملموس‌تر کنید. برای یادگیری گام‌به‌گام طراحی پرسونا و مثال‌های بیشتر، با ما همراه باشد

تعریف پرسونای مشتری (Persona) 

پرسونا یک تصویر فرضی یا شفاف از یک شخص و یا کسب و کار است که می‌تواند مشتری ما، یا مخاطب و خریدار ایده‌آل ما باشد. پرسونای مشتری مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، علایق، داشته‌ها، خواسته‌ها و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب یا مشتری فرضی ماست که دانستن و مشخص کردن آن‌ها خیلی برای برقراری ارتباط درست و پایدار مهم است. 

در سیستم سازی کسب و کار، پرسونای مشتری به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که عملیات مختلف مانند تولید، بازاریابی، خدمات مشتری، و فروش را بر اساس نیازهای واقعی مخاطبان هدف تنظیم کنند و به این ترتیب فرآیندهای کاری را بهینه‌سازی نمایند. همچنین کمک می‌کند تا از منابع به شکل مؤثرتری استفاده شده و نتیجه‌گیری بهتری از تلاش‌های سازمانی حاصل شود.

چرا پرسونا طراحی کنیم؟

بزرگترین دستاور طراحی پرسونا این است که کمک می‌کند بهتر متوجه شویم که نگاه، نگرش و مدل ذهنی مخاطب و مشتری الزاما با نوع نگاه و نگرش ما به جهان اطراف یکسان نیست! باعث می‌شود تمرین کنیم که دنیا را با چشم مخاطب‌مان ببینیم و می‌توانیم بگوییم هرچقدر تصویر شفاف‌تری از طرف مقابل در ذهنمان داشته باشیم، بیشتر می‌توانیم محصولات و خدماتمان را با نیازها و خواسته‌های آن فرد تطبیق دهیم، می‌توانیم مدل کسب و کارمان ، مدیریت فرآیند های کسب و کار و نحوه ارائه محصولات و خدماتمان را جوری طراحی کنیم که باب میل مخاطب باشد و رضایتش را بهتر جلب کنیم و در نهایت فروش بیشتر و سود بیشتری را تجربه کنیم که همراه بودن این سود مالی با رضایت مشتری خیلی ارزشمند است. 

بیشتر بخوانید: سیستم بازاریابی

چگونه پرسونا بنویسیم؟

برای طراحی پرسونا باید به ریزترین جزئیات توجه کنیم. اول بر اساس مشتری‌های فعلی و اطلاعاتی که از آن‌ها بدست آوردیم، یک پروفایل نیمه واقعی، از مشتری ایده‌آل محصول‌مان طراحی میکنیم. هدف‌مان لیست‌کردن یک سری شغل یا افراد خاص نیست، دنبال شناخت شخصیت و انگیزه هستیم، و قرار است الگوهای رفتاری، ویژگی و اهداف مشترک بین مشتری‌هایمان را بشناسیم. کلینیک کسب و کار اصفهان ویژگی‌هایی از مخاطب را می‌تواند شناسایی کند تا به طراحی دقیق‌تری از پرسونا کمک کند. این پروفایل نیمه واقعی، باید به این سؤال ها جواب دهد:

  • جنسیتشان چیست؟
  • در چه رنج سنی هستند؟
  • میانگین درآمد ماهیانه یا سالیانه‌شان چقدر است؟
  • موقعیت جغرافیایی آن‌ها کجاست؟ ساکن کلان شهر هستند؟ یا یک شهر کوچک؟ یا روستا؟
  • چه میزان تحصیلات دارند؟ چه رشته‌ای خواندند؟
  • سابقه کاری‌شان چطور است؟
  • انگیزه آن‌ها برای استفاده از محصول یا خدمات ما چیست؟
  • از چه چیزهایی می‌ترسند؟ یا بابتش نگران هستند؟
  • اهداف‌شان چیست؟
  • چه چیزهایی ناامیدشان می‌کند؟
  • برای تعطیلات و اوقات فراغت‌شان چه برنامه‌هایی دارند؟ کجا می‌روند؟
  • اخیرا چه محصولاتی را خریدند؟
  • چرا از محصولات دیگر استفاده نمی‌کنند؟
  • چه انتظاراتی از محصول دارند و چه ویژگی‌هایی برایشان مهم است؟
  • چطور محصولات و خدمات را ارزیابی و انتخاب می‌کنند؟
  • اطلاعات‌شان را از کجا بدست می‌آورند؟
  • از چه وبسایت و یا اپلیکیشنی استفاده می‌کنند؟
  • آیا روزنامه می‌خوانند؟ تلویزیون تماشا می‌کنند؟ یا رادیو استفاده می‌کنند؟

    45 دقیقه مشاوره تلفنی رایگان
    آنالیز کسب و کار شما، پاسخ به سوالات

بیشتر بخوانید: بخش بندی مشتریان در بوم کسب و کار و 2 روش آن

چند نمونه پرسونای مشتری

قبل از این که وارد جزئیات بیشتر درباره طراحی پرسونا شویم، شاید مطالعه‌ دو نمونه پرسونا بتواند به شما برای درک بهتر مفهوم پرسونا کمک کند:

سارا:

سارا یک دختر 22 ساله است که سال های اول دانشگاه را در مقطع کارشناسی می‌گذراند. سارا علاوه بر درس خواندن، بصورت پاره‌وقت در فروشگاه پوشاک فروشندگی می‌کند و بخشی از هزینه‌ تحصیل‌اش را خودش پرداخت می‌کند. البته خانواده سارا از نظر مالی محدودیتی برای پرداخت هزینه‌ تحصیلش ندارند اما سارا استقلال را دوست دارد و ترجیح می‌دهد تا حد امکان، سهمی از هزینه‌هاش را خودش تأمین و پرداخت کند.

امیر:

امیر مدیر میانی شرکت خصوصی بزرگی است و ماهانه حدود 20 میلیون تومن حقوق می‌گیرد. هر روز از 7صبح در محل کار خودش حاضر می‌شود و معمولاً زودتر از ساعت 8شب به خانه نمیرسد. امیر حدود 10سال سابقه کار دارد و به شدت علاقمند به یادگیری است و معتقد است که با افزایش دانش و توسعه‌ مهارت‌هایش می‌تواند به فرد پخته‌تری تبدیل شود و فرصت‌های بهتری را در مسیر شغلی خودش خلق و کشف کند.

تسلطش به زبان انگلیسی عالی است؛ اما حجم کارها و انعطاف‌ناپذیری برنامه‌های امیر، باعث شده با اینکه به یادگیری علاقه دارد، فرصت چندانی برای مطالعه‌ کتاب‌های حجیم و مقاله‌های روز در مورد مدیریت نداشته باشد؛ به خاطر همین دنبال یک روش خوب است که بتواند خودش را بروز نگه‌ دارد و یادگیری را در برنامش بگنجاند. امیر روزهای پنجشنبه فقط تا ظهر کار می‌کند و جمعه‌ها هم تعطیل است و معمولاً در خانه می‌ماند.

 

نکاتی که باید در نوشتن پرسونا به آنها دقت کنیم:

– بسته به نوع فعالیت و نیاز ما، توصیفِ مناسب و مفید پرسونا تغییر می‌کند: مثلا پرسونای امیر می‌تواند برای تدوین استراتژی محتوا مفید باشد، اما پرسونای سارا، می‌تواند برای کسب و کاری که اکسسوری و وسایل تزئینی دست‌ساز دخترانه طراحی و تولید می‌کند مفیدتر باشد.

– ارزش پرسونا به تعداد مصداق‌های آن است: پرسونای امید یا سارا، زمانی ارزش داردکه ما معتقد باشیم تعداد قابل‌توجهی از مخاطبان یا مشتریان ما، از جنس امیر یا سارا هستند و سلیقه، نیاز و دغدغه‌‌هایشان به آنها نزدیک است. اگر در بین ده هزار مخاطب (یا مشتری) فقط یک یا دو یا ده نفر، شبیه امیر و سارا باشند، تعریف و طراحی این پرسونا ارزشی ندارد.

– قرار نیست پرسونا توصیف دقیق بخش بزرگی از مشتریان ما باشد: وقتی از پرسونای امیر یا سارا حرف میزنیم، قرار نیست تعداد زیادی از مخاطبان یا مشتریان ما دقیقا ویژگی‌های آن‌ها را داشته باشند، بلکه مهم است که رفتار، سلیقه‌ و شیوه‌ تصمیم‌گیری آن‌ها شبیه امیر و سارا باشد. مثلاً باید بتوانیم بگوییم: اگر من محصولی را طراحی و عرضه کنم که امیر را راضی کند، می‌دانم حداقل ۱۰٪ مشتریان (یا مخاطبان) من از این محصول خشنود خواهند بود.

اطلاعات را از کجا بدست بیاوریم؟

بهترین روش برای شناخت مخاطب، انجام دادن مصاحبه است! پرسیدن سوال از افرادی که ممکن است مشتری ما شوند.

سرنخ های فروش (مشتریان بالقوه): مطمئن باشید که برای ایجاد توازن در مصاحبه‌ها بین اشخاصی که هنوز از ما سرویس و خدماتی دریافت نکردند، بهترین گزینه مشتری‌های بالقوه یا همان سرنخ‌های فروش ما هستند. تمامی اطلاعاتی را که راجع‌به آن‌ها داریم، بررسی می‌کنیم تا به گزینه‌های مناسبی برای مصاحبه برسیم.

مراجعه: اگه کسب و کار جدیدی را راه‌اندازی کردید و از مشتری قبلی و سرنخ‌های فروش خبری نیست، نگران نباشید! می‌توانید بین شبکه‌های اجتماعی رقبا و مشتریانشان دنبال افراد موثر برای مصاحبه باشید. اگه نمی دانید از کجا شروع کنید، سری به لینکدین بزنید و بین متخصصین جستجو را شروع کنید.

شبکه‌های دست سوم: منظور از شبکه‌های دست سوم کانال‌های ارتباطی است که برای شما انجام امور مصاحبه را به عهده‌ می‌گیرند. این کمپانی‌ها با توجه به نیاز شما، در جامعه مخاطبین مد نظر شما مصاحبه انجام می‌دهند، اطلاعات را طبقه بندی می‌کنند و به شما تحویل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: کانال های ارتباطی در بوم کسب و کار و اهمیت سفر مشتری

پرسونای منفی (Negative Persona) هم داریم:

پرسونای منفی درست نقطه مقابل پرسونا است؛ یعنی پرسونا روی مشتری ایده آل و خوب تمرکز دارد و پرسونای منفی روی افرادی که باید از دسته بندی مشتریان‌مان حذف شوند تمرکز می‌کند. پرسونای منفی میتواند مشخصات افرادی باشد که برای به دست آوردن آن‌ها باید هزینه زیادی صرف کنیم و یا بودجه زیادی برای جذب آن‌ها صرف کنیم، اما تمایلی به خرید محصولات و خدمات ما نداشته باشند. پس شناختن آن‌ها می‌تواند صرفه جویی زمان و هزینه را برای‌مان همراه داشته باشد.

نتیجه گیری

با استفاده از شخصیت، الگوهای رفتاری و اطلاعاتی که از طریق پرسونا بدست می‌آوریم، می‌فهمیم که محصولاتمان را باید برای چه قشری آماده کنیم؟ چطور ایجاد انگیزه کنیم تا مشتریان‌مان را جذب کنیم و راضی نگه داریم؟ با استفاده از پرسونا، در رقابت با محصولات مشابه، شناخت بیشتری روی مشتری پیدا می‌کنیم و می‌توانیم از آن‌ها به نفع خودمان استفاده کنیم. همینطور راه‌های تبلیغات و جذب مشتری را به خوبی پیدا می‌کنیم و می‌توانیم از این طریق روز به روز به تعداد مشتریان دائمی‌مان اضافه کنیم. از طرفی طراحی پرسونا پیش نیازی برای داشتن یک مدل کسب و کار جامع است.

قبلی توهمات سمی (3) : سی آر ام
بعدی شیوه رهبری امیرکبیر: الگویی برای مدیران امروز

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

سیستم سازی کسب و کار

چالش سیستم سازی

دسته‌ها
  • آموزش (84)
  • توهمات سمی (3)
  • سیستم سازی کسب و کار (34)
  • مبانی مدیریت فرایند (19)
  • مدیریت کسب و کار (48)
  • نگرش مدیریتی (18)
جدیدترین مطالب
  • مدل کسب و کار فرانچایز؛ مزایا، معایب و نمونه موفق
  • سیستم سازی و برنامه ریزی برای جانشین پروری
  • تفاوت سیستم سازی و ایزو: چرا سیستم سازی ارزش بیشتری دارد؟
  • بهترین کتاب ها برای رشد کسب و کار؛ 10 کتاب مفید
نفیسه سعیدی || متخصص سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
Telegram Eeitaa Whatsapp Instagram Eaparat
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://n-saeidi.ir/?p=11142
ورود ×
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود با رمز عبور یکبار مصرف
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
بازگشت به ورود
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:30)
بازگشت به ورود
  • (+98) Iran
X
رزرو مشاوره

با اینکه ضرورت استفاده از مشاوره تخصصی برای نگهداری کسب و کار برای اکثر افراد مشخص است، اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ثبت درخواست، توضیحاتی را که در بخش مشاوره کسب و کار ارائه کرده‌ایم بخوانید. 
به هر حال تصمیم شما برای استفاده از خدمات مشاوره، برای ما بسیار ارزشمند است…به شما تبریک می‌گوییم و برای قدردانی و جلب اعتماد شما، اولین جلسه مشاوره را مهمان ما هستید. برای رزرو زمان مشاوره حضوری یا آنلاین، کافی است این فیلدها را تکمیل کنید؛ در اولین فرصت با شما هماهنگ می‌شویم:

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
نفیسه سعیدی || سیستم سازی کسب و کار
جلسه رایگان 45 دقیقه
مشاوره تخصصی کسب و کار
راه‌اندازی | توسعه | سیستم‌سازی

دریافت اطلاعات تکمیلی:

میخواهم بیشتر بدانم