جستجو برای:
سبد خرید 0
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
  • 03191011870
  • saeidi.nafise@gmail.com
نفیسه سعیدی
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
جستجو کردن
Close this search box.
0
حساب کاربری
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما

وبلاگ

نفیسه سعیدی > وبلاگ > آموزش > معرفی 3 نوع ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار

معرفی 3 نوع ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار

بهمن 23, 1401
آموزش، مدیریت کسب و کار
ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار و 3 نوع ارزش

ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار؛ در واقع دلیل اصلی انتخاب شما توسط مشتری است؛ یعنی چطور محصول یا خدمت شما مشکلات مشتری را حل می‌کند و چه مزیتی نسبت به رقبا دارید. این ارزش می‌تواند جنبه‌های عملکردی (مثل کیفیت)، احساسی (مانند پرستیژ) یا حتی هویتی (بیان خود) داشته باشد. برای طراحی یک ارزش پیشنهادی قدرتمند که کسب‌وکارتان را از رقبا متمایز کند و مشتریان را جذب کند، خواندن ادامه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

صفر تا صد طراحی ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار

بعد از شناسایی مشتریان در طراحی بوم مدل کسب‌ و کار، زمان پیداکردن ارزش پیشنهادی (Value Proposition) محصول یا خدمتتان می‌رسد. شرکت‌ها معمولا سیستم سازی برای کسب و کار شان را بر اساس نیاز و برای حل مشکلات گروهی از مردم ایجاد می‌شوند. ارزش پیشنهادی کسب‌ و کار‌ها برگ برنده‌ای در مقابل رقبا و دلیل انتخاب‌شدنشان توسط مشتریان است. تا انتهای این مقاله قرار است یاد بگیریم چطور کانال های ارتباطی در بوم کسب و کار خود را طراحی کنیم.

پس از به پایان رساندن این راهنما، اگر هنوز دچار مشکل هستید و سردرگم شده اید نگران نباشید ما برای شما یک آموزش بوم کسب و کار در سایت قرار داده ایم که با مراجعه به آن مشکلات شما در این زمینه به طور قطع برطرف خواهد شد.

ارزش های پیشنهادی در مدل کسب و کار چیست؟

یک بلوک از بوم مدل کسب‌ و کار است که کمک می‌کند مطمئن شوید محصول یا خدمات حول ارزش‌های شرکت و نیازهای مشتریان قرار گرفته است. گاهی ارزش پیشنهادی ممکن است با شعار برند، ویژگی محصول یا خدمت اشتباه گرفته شود. اما ارزش پیشنهادی در واقع همان دردی‌ست که از مشتریان دوا می‌شود.

بنظر شما چرا جمعیتی از جهان محصولات اپل و بعضی برند سامسونگ را انتخاب می‌کنند؟ یا چه اتفاقی می‌افتد که عده‌ای طرفدار برند هیوندا و تعداد دیگری توییتا می‌خرند.

بیشتر بخوانید: راه حل مشکل کسب و کار

مشتریان صرفا از روی علاقه شما را انتخاب نمی‌کنند. اگر از خودشان بپرسید دلایلی مثل کیفیت، قیمت مناسب، طراحی، حس خوب، احساس آرامش، لذت، پرستیژ، طعم خوب و احساس قدرتی که می‌گیرند پشت این ترجیح‌ است. این پاسخ‌ها معمولاً همان ارزش‌ پیشنهادی شرکت‌ها هستند و از طریق آن‌ها می‌توان به ارزشی که برند برای مشتریان خود خلق می‌کند پی‌برد. مدیریت فرآیندهای کسب و کار می‌تواند به شما کمک کند تا این ارزش‌های پیشنهادی را به درستی شناسایی کرده و فرآیندهای داخلی خود را برای ارائه بهترین ارزش به مشتریان بهینه‌سازی کنید.

ارزش پیشنهادی چیزی‌ست که مخاطبان شما را به آن می‌شناسند و به خاطر آن انتخاب می‌شوید.

چرا نوشتن ارزش پیشنهادی با اهمیت است؟

ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار روشن‌کننده‌ی مسیر شرکت است. شاید به نظر موضوعی تاثیرگذار نیاید یا به دنبال کاربردش باشیم. اما برخلاف تصور ارزش پیشنهادی فنداسیون کسب‌ و کار است که استراتژی برند و کسب‌وکار بر آن سوار می‌شود. در این زمینه، کلینیک کسب و کار اصفهان می‌تواند به شما کمک کند تا ارزش پیشنهادی خود را به دقت تعریف کرده و بر اساس آن استراتژی‌های مؤثری برای رشد و توسعه کسب‌وکار خود تدوین کنید.

مزایای استفاده‌ از ارزش پیشنهادی در این قسمت عنوان شده است:

  • شناخت نیازها و ترجیحات مشتری‌ها
  • توسعه یک محصول مطابق با نیاز و خواسته مشتری ها
  • مقایسه محصولی فعلی با نیازهای جدید کاربر
  • بررسی تناسب محصول با بازار
  • جلوگیری از تولیدی که مخاطب ندارد
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه

    45 دقیقه مشاوره تلفنی رایگان
    آنالیز کسب و کار شما، پاسخ به سوالات

سه نوع ارزش پیشنهادی

دیوید آکر استاد مدیریت و حوزه‌ی بازاریابی است. او در کتاب مدیریت ارزش ویژه برند برای این‌‌که تصویر واضح‌تری از ارزش پیشنهادی برند برای شرکت‌ها ترسیم کند، آن را به سه گروه زیر دسته‌بندی می‌کند:

  • عملکردی
  • احساسی
  • بیان خود

گاهی ارزش پیشنهادی ترکیبی از مزایای عملکردی، عاطفی و بیان خود است. اگر چه ممکن است این تقسیم‌بندی دقیق نباشد اما به طراحان برند کمک می‌کند تا تصویر ذهنی پیدا کنند.

مزایای عملکردی از محصول ناشی می‌شود و معمولاً چیزهایی هستند که کسب‌وکار بر آن متمرکزند. این ارزش‌ها قابل لمس است مثل کیفیت یا طراحی بخشی از محصول. متاسفانه کپی‌کردن آن‌ها نیز آسان است.

اما در بازارهای مصرفی افراد بیشتر تحت تاثیر عوامل احساسی مانند ترس یا هیجان و همچنین تمایل به بیان چیزی در مورد خود و هویت خود هستند. این عوامل احساسی و خود بیانگر ملموس نیستند. برای مثال محصولات اپل مخاطبانش را تحت تاثیر عوامل احساسی قرار می‌دهد. مشتریان از طریق استفاده‌ی این برند به دنبال ابراز هویت با پرستیژ هستند.

بیشتر بخوانید: کانال های ارتباطی در بوم کسب و کار و اهمیت سفر مشتری

چطور ارزش پیشنهادی را طراحی کنیم؟

ارزش پیشنهادی ارتباط بین کسب‌ و کار و مشتریان است. برای طراحی ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار بهتر است جلسه‌ای با حضور نقش‌های کلیدی تیم تشکیل دهید. افراد حاضر در جلسه باید نسبت به شناخت محصول مسلط باشند. در این جلسه قرار است به سوالات پاسخ داده شود:

  • به چه مشتریان قرار است محصول‌تان را ارائه کنید؟
  • چه نیازهایی از آن‌ها را برآورده می‌کنید؟
  • با چه قیمتی ارزش قابل قبولی برای مشتریان و سود قابل قبولی برای شرکت فراهم می‌کنید؟

این سه سوال پایه‌های اصلی ارزش پیشنهادی محصول هستند. با برآیندگیری میان جواب‌های اعضای جلسه می‌توانید ارزش خود را پیشنهاد کنید. گاهی ممکن است جواب یکی از این سوالات ارزش پیشنهادی شرکت باشد.

برای مثال کافه‌ای را فرض کنید که با محیطی دنج در نزدیکی چند شرکت قرار دارد. از طرفی قیمت اقلام فروشش به نسبت دیگر کافه‌ها پایین‌تر است. به نظر شما ارزش پیشنهادی این کافه کدام است؟

سه عامل در ارتباط این کافه با مشتریانش موثر است؛ محیط دنج، موقعیت مکانی (مشتریان کارمند) و قیمت پایین محصولات. اما وزن هر کدام‌شان با هم متفاوت است. ارزش پیشنهادی می‌تواند چند جمله یا تنها یک گزاره باشد.

سوالات بالا بر اساس مقالات کسب‌ و کار هاروارد طراحی شده است. همین طور که مشخص است راه هر سه سوال از شناخت مشتریان می‌گذرد و اهمیت بخش‌بندی مشتریان را نشان می‌دهد.

کلام آخر

ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار هرچه واضح‌ و ملوس‌تر بیان شود مسیر را برای طراحان محصول هموارتر می‌کند. همان‌قدر که ویژگی‌های محصول یا خدمت اهمیت دارد باید به نیازها و خواسته‌های مشتریان نیز توجه کرد. این دو مثل چرخ‌های کسب‌ و کار هستند که ارزش پیشنهادی فرمان و اتصال بین‌شان است. پس هر چقدر این دو چرخ با هم در تعادل باشند کسب‌ و کار با سرعت بیشتری به سمت سوددهی حرکت می‌کند. مرحله‌ی بعد در تکمیل بوم انتخاب کانال های ارتباطی در بوم کسب و کار برای ارائه این ارزش به مشتریانتان است.

قبلی 2 روش موثر بخش بندی مشتریان در بوم کسب و کار
بعدی کانال های ارتباطی در بوم کسب و کار و اهمیت سفر مشتری: کلید ارتباط مؤثر با مخاطب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

سیستم سازی کسب و کار

چالش سیستم سازی

دسته‌ها
  • آموزش (83)
  • توهمات سمی (3)
  • سیستم سازی کسب و کار (34)
  • مبانی مدیریت فرایند (19)
  • مدیریت کسب و کار (48)
  • نگرش مدیریتی (18)
جدیدترین مطالب
  • سیستم سازی و برنامه ریزی برای جانشین پروری
  • تفاوت سیستم سازی و ایزو: چرا سیستم سازی ارزش بیشتری دارد؟
  • بهترین کتاب ها برای رشد کسب و کار؛ 10 کتاب مفید
  • بیزینس کوچینگ چیست و چرا ضروری است؟
نفیسه سعیدی || متخصص سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
Telegram Eeitaa Whatsapp Instagram Eaparat
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://n-saeidi.ir/?p=11688
ورود ×
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود با رمز عبور یکبار مصرف
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
بازگشت به ورود
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:30)
بازگشت به ورود
  • (+98) Iran
X
رزرو مشاوره

با اینکه ضرورت استفاده از مشاوره تخصصی برای نگهداری کسب و کار برای اکثر افراد مشخص است، اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ثبت درخواست، توضیحاتی را که در بخش مشاوره کسب و کار ارائه کرده‌ایم بخوانید. 
به هر حال تصمیم شما برای استفاده از خدمات مشاوره، برای ما بسیار ارزشمند است…به شما تبریک می‌گوییم و برای قدردانی و جلب اعتماد شما، اولین جلسه مشاوره را مهمان ما هستید. برای رزرو زمان مشاوره حضوری یا آنلاین، کافی است این فیلدها را تکمیل کنید؛ در اولین فرصت با شما هماهنگ می‌شویم:

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
نفیسه سعیدی || سیستم سازی کسب و کار
جلسه رایگان 45 دقیقه
مشاوره تخصصی کسب و کار
راه‌اندازی | توسعه | سیستم‌سازی

دریافت اطلاعات تکمیلی:

میخواهم بیشتر بدانم