OKR چیست؟ تعریف کامل تکنیک OKR + مثال های کاربردی

OKR مخفف چیست؟ “OKR” مخفف Objectives and Key Results است. OKR یک ابزار قدرتمند هدفگذاری در سیستم سازی کسب و کار است که به سازمانها و افراد کمک میکند تا اهداف چالشبرانگیز و جاهطلبانه را با نتایج کلیدی قابل اندازهگیری تعیین کرده و پیشرفت را ردیابی کنند. این تکنیک، که توسط شرکتهای بزرگی چون گوگل استفاده میشود، با ایجاد نظم فکری و شفافیت، همه فعالیتها را همسو کرده و به افزایش بهرهوری و چابکی سیستمها کمک میکند. برای درک عمیقتر و نحوه استفاده از OKR، شما را به مطالعه ادامه مطلب دعوت میکنیم.
تکنیک OKR چیست؟
OKR یک روش هدفگذاری مشترک است که توسط تیمها و افراد برای تعیین اهداف چالش برانگیز و جاهطلبانه با نتایج قابل اندازهگیری استفاده میشود. OKR ها نحوه ردیابی پیشرفت، ایجاد همسویی، و تشویق مشارکت پیرامون اهداف قابل اندازه گیری هستند. در این فرآیند، مدیریت فرآیندهای کسب و کار میتواند به شما کمک کند تا ساختارهای مناسبی برای پیگیری این اهداف ایجاد کنید و مطمئن شوید که تمامی فعالیتها به بهینهترین شکل ممکن انجام میشوند.
همهی ما کنجکاویم که کمپانیهای بزرگ مثل گوگل از چه سستمی برای پیشبرد اهدافشان استفاده میکنند. یکی از روشهای چابک که سرعت فرآیند و تصمیمیگیری در ان بالاست سیستم اوکی از است که شرکتهایی مثل گوگل، اینتل، اولر، توئیتر، اوبر و… از آن استفاده میکنند. چه در مورد عملیات اداری صحبت کنیم، چه مهندسی نرم افزار، سازمانهای غیرانتفاعی یا بیشتر، OKR ها برای تعیین اهداف در بسیاری از سطوح شرکت یکسان عمل می کنند. آنها همچنین میتوانند برای اهداف شخصی کار کنند و حتی میتوانند توسط افراد برای انجام کارها در مکانهایی که رهبری ارشد از آنها استفاده نمیکنند بهره ببرند.
بیشتر بخوانید: کارت امتیازی متوازن چیست؟ بررسی 4 پارامتر کلیدی BSC
مزایای استفاده از OKR
- ایجاد نظم فکری در سازمان و تعیین اهداف اصلی
- تمام افراد در جریان الویتهای سازمان قرار میگیرند در نتیجه ارتباطی شفاف و کارآمد بین اعضا شکل میگیرد.
- شاخصهای قابل اندازهگیری تعریف میشود که وضعیت پیشرقت بررسی شود.
- تمام فعالیتها همسو اتفاق میافتد و انرژی کمتری هدر میرود.
- همه اعضا به جزییات OKR دسترسی خواهند داشت. همین شفافیت بالا باعث تمرکز تمام اعضای گروه روی مقصودی مشترک میشود.
45 دقیقه مشاوره تلفنی رایگان
آنالیز کسب و کار شما، پاسخ به سوالات
اجزای یک OKR چیست؟
OKR ها معمولا با یک Objective در بالا و 3-5 نتیجه کلیدی پشتیبانی کننده در زیر آن نوشته می شوند. آنها همچنین میتوانند به عنوان یک بیانیه نوشته شوند:
- من (هدف) را با (نتایج کلیدی) اندازهگیری خواهم کرد.
به عنوان مثال، «من تبلیغاتی که به یک پیج اینستاگرامی میدهم را با 10000 جذب فالور اندازهگیری خواهم کرد.»
برای نوشتن یک اوکی ارحرفهای مقاله «چگونه OKR بنویسیم» به شما کمک میکند.
اهداف
یک هدف به سادگی چیزی است که باید به آن دست یافت، نه بیشتر و نه کمتر. طبق تعریف، اهداف مهم، ملموس، کنشگرا و (در حالت ایدهآل) الهامبخش هستند. وقتی به درستی طراحی و به کار گرفته شوند، واکسنی در برابر تفکر فازی و اجرای ناکارآمد هستند. کلینیک کسب و کار اصفهان میتواند به شما کمک کند تا اهداف روشن و قابل دسترس را تعیین کنید و از ابزارهای مناسب برای رسیدن به آنها استفاده کنید.
نتایج کلیدی
نتایج کلیدی معیار و نظارت بر نحوه رسیدن ما به هدف است. OKRهای موثر خاص، محدود به زمان و تهاجمی و در عین حال واقعبینانه هستند. بیشتر از همه، آنها قابلاندازهگیری و تایید هستند. شما یا الزامات یک نتیجه کلیدی را برآورده می کنید یا نمی کنید – هیچ منطقه خاکستری وجود ندارد، جایی برای شک وجود ندارد. در پایان دوره تعیینشده، معمولا یک چهارم، ما یک بررسی منظم انجام میدهیم و نتایج کلیدی را بهعنوان تکمیل یا عدم رتبهبندی میکنیم.
در جایی که یک هدف میتواند عمر طولانی داشته باشد، برای یک سال یا بیشتر از بین برود، نتایج کلیدی با پیشرفت کار تکامل مییابد. پس از تکمیل همه آنها، هدف به دست میآید.
بیشتر بخوانید: تفاوت OKR و KPI در چیست؟ کدام بهتر است؟
نتیجهگیری
برای ایجاد پویایی و چابک کردن سیستمها بهترین روش استفاده از OKR است. با این روش خطاها بهتر ردیابی میشوند و قابل اصلاحاند. این روش تنها مخصوص حوزهی دیجیتال و استارتاپها نیست. با نوسانت و تغییرات ناگهانی که جامعهی ما مدام با آن سر و کار دارد این روش بسیار میتواند موثر باشد. این متد را در هدفگذاری زندگی شخصی نیز میتوان به کار برد.
دیدگاهتان را بنویسید