جستجو برای:
سبد خرید 0
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
  • 03191011870
  • saeidi.nafise@gmail.com
نفیسه سعیدی
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
جستجو کردن
Close this search box.
0
حساب کاربری
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما

وبلاگ

نفیسه سعیدی > وبلاگ > آموزش > OKR چیست؟ تعریف تکنیک OKR با مثال

OKR چیست؟ تعریف تکنیک OKR با مثال

فروردین 2, 1402
آموزش، مبانی مدیریت فرایند، مدیریت کسب و کار
OKR چیست؟ تعریف تکنیک OKR با مثال

OKR مخفف چیست؟ “OKR” مخفف Objectives and Key Results است. OKR ها ابزاری موثر برای تعیین هدف و رهبری برای برقراری ارتباط با آنچه می‌خواهید به انجام برسانید و چه نقاط عطفی برای رسیدن به آن نیاز دارید. OKR توسط برخی از سازمان‌های پیشرو جهان برای تنظیم و اجرای استراتژی‌های خود استفاده می‌شود. همچنین، سیستم سازی برای کسب و کار می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا این اهداف و نتایج کلیدی را به شکلی ساختاریافته پیاده‌سازی کنند و فرآیندهای خود را بهینه‌سازی نمایند. در این مقاله ما توضیح می دهیم که روش OKR چیست و به نحوه استفاده از آن‌ها نگاهی می‌اندازیم.

تکنیک OKR چیست؟

OKR یک روش هدف‌گذاری مشترک است که توسط تیم‌ها و افراد برای تعیین اهداف چالش برانگیز و جاه‌طلبانه با نتایج قابل اندازه‌گیری استفاده می‌شود. OKR ها نحوه ردیابی پیشرفت، ایجاد همسویی، و تشویق مشارکت پیرامون اهداف قابل اندازه گیری هستند. در این فرآیند، مدیریت فرآیندهای کسب و کار می‌تواند به شما کمک کند تا ساختارهای مناسبی برای پیگیری این اهداف ایجاد کنید و مطمئن شوید که تمامی فعالیت‌ها به بهینه‌ترین شکل ممکن انجام می‌شوند.

همه‌ی ما کنجکاویم که کمپانی‌های بزرگ مثل گوگل از چه سستمی برای پیشبرد اهدافشان استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های چابک که سرعت فرآیند و تصمیمی‌گیری در ان بالاست سیستم اوکی از است که شرکت‌هایی مثل گوگل، اینتل، اولر، توئیتر، اوبر و… از آن استفاده می‌کنند. چه در مورد عملیات اداری صحبت کنیم، چه مهندسی نرم افزار، سازمان‌های غیرانتفاعی یا بیشتر، OKR ها برای تعیین اهداف در بسیاری از سطوح شرکت یکسان عمل می کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای اهداف شخصی کار کنند و حتی می‌توانند توسط افراد برای انجام کارها در مکان‌هایی که رهبری ارشد از آن‌ها استفاده نمی‌کنند بهره ببرند.

مزایای استفاده از OKR

  • ایجاد نظم فکری در سازمان و تعیین اهداف اصلی
  • تمام افراد در جریان الویت‌های سازمان قرار می‌گیرند در نتیجه ارتباطی شفاف و کارآمد بین اعضا شکل می‌گیرد.
  • شاخص‌های قابل‌ اندازه‌گیری تعریف می‌شود که وضعیت پیشرقت بررسی شود.
  • تمام فعالیت‌ها هم‌سو اتفاق می‌افتد و انرژی کمتری هدر می‌رود.
  • همه اعضا به جزییات OKR دسترسی خواهند داشت. همین شفافیت بالا باعث تمرکز تمام اعضای گروه روی مقصودی مشترک می‌شود.

    45 دقیقه مشاوره تلفنی رایگان
    آنالیز کسب و کار شما، پاسخ به سوالات

اجزای یک OKR چیست؟

OKR ها معمولا با یک Objective در بالا و 3-5 نتیجه کلیدی پشتیبانی کننده در زیر آن نوشته می شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند به عنوان یک بیانیه نوشته شوند:

  • من (هدف) را با (نتایج کلیدی) اندازه‌گیری خواهم کرد.

به عنوان مثال، «من تبلیغاتی که به یک پیج اینستاگرامی می‌دهم را با 10000 جذب فالور اندازه‌گیری خواهم کرد.»

برای نوشتن یک اوکی ارحرفه‌ای مقاله «چگونه OKR بنویسیم» به شما کمک می‌کند.

اهداف

یک هدف به سادگی چیزی است که باید به آن دست یافت، نه بیشتر و نه کمتر. طبق تعریف، اهداف مهم، ملموس، کنش‌گرا و (در حالت ایده‌آل) الهام‌بخش هستند. وقتی به درستی طراحی و به کار گرفته شوند، واکسنی در برابر تفکر فازی و اجرای ناکارآمد هستند. کلینیک کسب و کار اصفهان می‌تواند به شما کمک کند تا اهداف روشن و قابل دسترس را تعیین کنید و از ابزارهای مناسب برای رسیدن به آن‌ها استفاده کنید.

نتایج کلیدی

نتایج کلیدی معیار و نظارت بر نحوه رسیدن ما به هدف است. OKRهای موثر خاص، محدود به زمان و تهاجمی و در عین حال واقع‌بینانه هستند. بیشتر از همه، آن‌ها قابل‌اندازه‌گیری و تایید هستند. شما یا الزامات یک نتیجه کلیدی را برآورده می کنید یا نمی کنید – هیچ منطقه خاکستری وجود ندارد، جایی برای شک وجود ندارد. در پایان دوره تعیین‌شده، معمولا یک چهارم، ما یک بررسی منظم انجام می‌دهیم و نتایج کلیدی را به‌عنوان تکمیل یا عدم رتبه‌بندی می‌کنیم.

در جایی که یک هدف می‌تواند عمر طولانی داشته باشد، برای یک سال یا بیشتر از بین برود، نتایج کلیدی با پیشرفت کار تکامل می‌یابد. پس از تکمیل همه آن‌ها، هدف به دست می‌آید.

نتیجه‌گیری

برای ایجاد پویایی و چابک کردن سیستم‌ها بهترین روش استفاده از OKR است. با این روش خطاها بهتر ردیابی می‌شوند و قابل اصلاح‌اند. این روش تنها مخصوص حوزه‌ی دیجیتال و استارتاپ‌ها نیست. با نوسانت و تغییرات ناگهانی که جامعه‌ی ما مدام با آن سر و کار دارد این روش بسیار می‌تواند موثر باشد. این متد را در هدف‌گذاری زندگی شخصی نیز می‌توان به کار برد.

قبلی طراحی کارت امتیازی متوازن: آموزش 0 تا 100
بعدی چگونه OKR بنویسیم؟ آموزش نحوه نوشتن OKR به طور کامل

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

سیستم سازی کسب و کار

چالش سیستم سازی

دسته‌ها
  • آموزش (80)
  • توهمات سمی (3)
  • سیستم سازی کسب و کار (34)
  • مبانی مدیریت فرایند (19)
  • مدیریت کسب و کار (48)
  • نگرش مدیریتی (18)
جدیدترین مطالب
  • بیزینس کوچینگ چیست و چرا ضروری است؟
  • مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران؛ 5 گام اساسی
  • هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار: بررسی مهم‌ترین کاربردها
  • چالش های کسب و کار کوچک؛ 5 چالش اصلی و راهکار
نفیسه سعیدی || متخصص سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
Telegram Eeitaa Whatsapp Instagram Eaparat
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://n-saeidi.ir/?p=12042
ورود ×
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود با رمز عبور یکبار مصرف
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
بازگشت به ورود
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:30)
بازگشت به ورود
  • (+98) Iran
X
رزرو مشاوره

با اینکه ضرورت استفاده از مشاوره تخصصی برای نگهداری کسب و کار برای اکثر افراد مشخص است، اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ثبت درخواست، توضیحاتی را که در بخش مشاوره کسب و کار ارائه کرده‌ایم بخوانید. 
به هر حال تصمیم شما برای استفاده از خدمات مشاوره، برای ما بسیار ارزشمند است…به شما تبریک می‌گوییم و برای قدردانی و جلب اعتماد شما، اولین جلسه مشاوره را مهمان ما هستید. برای رزرو زمان مشاوره حضوری یا آنلاین، کافی است این فیلدها را تکمیل کنید؛ در اولین فرصت با شما هماهنگ می‌شویم:

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
نفیسه سعیدی || سیستم سازی کسب و کار
جلسه رایگان 45 دقیقه
مشاوره تخصصی کسب و کار
راه‌اندازی | توسعه | سیستم‌سازی

دریافت اطلاعات تکمیلی:

میخواهم بیشتر بدانم