OKR چیست؟ تعریف تکنیک OKR با مثال
OKR مخفف چیست؟ “OKR” مخفف Objectives and Key Results است. OKR ها ابزاری موثر برای تعیین هدف و رهبری برای برقراری ارتباط با آنچه میخواهید به انجام برسانید و چه نقاط عطفی برای رسیدن به آن نیاز دارید. OKR توسط برخی از سازمانهای پیشرو جهان برای تنظیم و اجرای استراتژیهای خود استفاده میشود. در این مقاله ما توضیح می دهیم که روش OKR چیست و به نحوه استفاده از آنها نگاهی میاندازیم.
تکنیک OKR چیست؟
OKR یک روش هدفگذاری مشترک است که توسط تیمها و افراد برای تعیین اهداف چالش برانگیز و جاهطلبانه با نتایج قابل اندازهگیری استفاده میشود. OKR ها نحوه ردیابی پیشرفت، ایجاد همسویی، و تشویق مشارکت پیرامون اهداف قابل اندازه گیری هستند.
همهی ما کنجکاویم که کمپانیهای بزرگ مثل گوگل از چه سستمی برای پیشبرد اهدافشان استفاده میکنند. یکی از روشهای چابک که سرعت فرآیند و تصمیمیگیری در ان بالاست سیستم اوکی از است که شرکتهایی مثل گوگل، اینتل، اولر، توئیتر، اوبر و… از آن استفاده میکنند. چه در مورد عملیات اداری صحبت کنیم، چه مهندسی نرم افزار، سازمانهای غیرانتفاعی یا بیشتر، OKR ها برای تعیین اهداف در بسیاری از سطوح شرکت یکسان عمل می کنند. آنها همچنین میتوانند برای اهداف شخصی کار کنند و حتی میتوانند توسط افراد برای انجام کارها در مکانهایی که رهبری ارشد از آنها استفاده نمیکنند بهره ببرند.
مزایای استفاده از OKR
- ایجاد نظم فکری در سازمان و تعیین اهداف اصلی
- تمام افراد در جریان الویتهای سازمان قرار میگیرند در نتیجه ارتباطی شفاف و کارآمد بین اعضا شکل میگیرد.
- شاخصهای قابل اندازهگیری تعریف میشود که وضعیت پیشرقت بررسی شود.
- تمام فعالیتها همسو اتفاق میافتد و انرژی کمتری هدر میرود.
- همه اعضا به جزییات OKR دسترسی خواهند داشت. همین شفافیت بالا باعث تمرکز تمام اعضای گروه روی مقصودی مشترک میشود.
یک ساعت مشاوره تلفنی رایگان
آنالیز کسب و کار شما، پاسخ به سوالات
اجزای یک OKR چیست؟
OKR ها معمولا با یک Objective در بالا و 3-5 نتیجه کلیدی پشتیبانی کننده در زیر آن نوشته می شوند. آنها همچنین میتوانند به عنوان یک بیانیه نوشته شوند:
- من (هدف) را با (نتایج کلیدی) اندازهگیری خواهم کرد.
به عنوان مثال، «من تبلیغاتی که به یک پیج اینستاگرامی میدهم را با 10000 جذب فالور اندازهگیری خواهم کرد.»
برای نوشتن یک اوکی ارحرفهای مقاله «چگونه OKR بنویسیم» به شما کمک میکند.
اهداف
یک هدف به سادگی چیزی است که باید به آن دست یافت، نه بیشتر و نه کمتر. طبق تعریف، اهداف مهم، ملموس، کنشگرا و (در حالت ایدهآل) الهامبخش هستند. وقتی به درستی طراحی و به کار گرفته شوند، واکسنی در برابر تفکر فازی و اجرای ناکارآمد هستند.
نتایج کلیدی
نتایج کلیدی معیار و نظارت بر نحوه رسیدن ما به هدف است. OKRهای موثر خاص، محدود به زمان و تهاجمی و در عین حال واقعبینانه هستند. بیشتر از همه، آنها قابلاندازهگیری و تایید هستند. شما یا الزامات یک نتیجه کلیدی را برآورده می کنید یا نمی کنید – هیچ منطقه خاکستری وجود ندارد، جایی برای شک وجود ندارد. در پایان دوره تعیینشده، معمولا یک چهارم، ما یک بررسی منظم انجام میدهیم و نتایج کلیدی را بهعنوان تکمیل یا عدم رتبهبندی میکنیم.
در جایی که یک هدف میتواند عمر طولانی داشته باشد، برای یک سال یا بیشتر از بین برود، نتایج کلیدی با پیشرفت کار تکامل مییابد. پس از تکمیل همه آنها، هدف به دست میآید.
نتیجهگیری
برای ایجاد پویایی و چابک کردن سیستمها بهترین روش استفاده از OKR است. با این روش خطاها بهتر ردیابی میشوند و قابل اصلاحاند. این روش تنها مخصوص حوزهی دیجیتال و استارتاپها نیست. با نوسانت و تغییرات ناگهانی که جامعهی ما مدام با آن سر و کار دارد این روش بسیار میتواند موثر باشد. این متد را در هدفگذاری زندگی شخصی نیز میتوان به کار برد.
دیدگاهتان را بنویسید