تفاوت OKR و KPI در چیست؟ کدام بهتر است؟

OKR و KPI هر دو معیار اندازهگیری عملکرد در سطح سازمانی و فردی هستند، اما اهداف متفاوتی را دنبال میکنند. اگر با این دو مفهوم از قبل آشنا باشید ممکن است بپرسید پس این معیارها چه تفاوتی با هم دارند. اما قبل از پرداختن به تفاوت OKR و KPI پیشنهاد میکنیم برای آشنایی اولیه با این دو ابزار مقالهی «OKR چیست؟» را مطالعه کنید.
کاربردهای OKR و KPI
هر دو ابزار مدیریت و برنامهریزی استراتژیک هستند و به دلیل محوریت واحدهای مختلف در برنامهریزی استراتژی کاربرد فراوانی دارند. همچنین قابل اندازهگیری هستند و عملکرد تیم را منعکس می کنند. اما از شباهتهای این دو که بگذریم هر کدام کاربرد متفاوتی دارند که در ادامه به آن میپردازیم.
هدف (OKR (Objective and Key Results یا اهداف و نتایج کلیدی، برای تعیین اهداف و سنجش پیشرفت در یک سازمان به کار گرفته میشود. این روش جهت بهبود عملکرد و انحصار پذیری کارفرما بعد از تعیین اهداف طراحی میشود. با داشتن اهداف روشن، کارکنان در مسیر به دست آوردن اهداف پیش بروند. در پایان دوره، هر کارکنان باید قابلیت این را داشته باشد که استپهای درست را برای بهرهوری بیشتر، مدیریت و شناسایی مشکلات هم چون مشارکت با تیم، نگهداری، و روند و تنظیم سیستمها و روندها را ارائه کنید. این شیوهای به همراه الهامگرفتن از اهداف شرکت، به کارفرمایان اجازه میدهد تا اهداف را در قالب آن مطابق با استراتژی و تعهدات تنظیم کنند. این روش متکی به ترکیبی از نتایج خاص یک سازمان و بیان آنها از طریق اهدافی کوتاهمدت با تعهدات روزانه است.
(KPI (Key Performance Indicators یا شاخص عملکرد کلیدی، مانند OKR جهت ارزیابی عملکرد و پیشرفت به دست آمده استفاده میشود. برخلاف OKR که بیشتر برای تعیین اهداف و سیاستهای استراتژیک جهت دستیابی به اهداف ،KPI در کارهای روزانه شخص یا سازمان استفاده میشود تا کیفیت و میزان بهره وری کارکنان دیده شود. KPI ها، تمرکز بیشتری بر روی پویایی، عملکرد و بهرهوری سازمان دارند. برای مثال میتواند حسابهای مالی، نرخ موفقیت تبلیغات، دسترسی جدید مشتریان یا فروش محصولات و خدمات را شامل شود. برای مقایسهی پارامترها در شرکتها، KPIها از یک الگوی یکسانسازی برای ارزیابی عملکرد استفاده میکنند. این معیار وسیلهای برای پیشرفت و فعالیتهای جاری یا دورهای در محصولات، خدمات و پروژههاست که به واحدهای سازمانی کمک میکنند تا عملکرد خود را ارزیابی و پیشرفتهای خود را با بهبود دنبال کنند.
حالا که با کاربرد این دو معیار آشنا شدیم وقت آن است که به سراغ تفاوتهای آنها برویم.
45 دقیقه مشاوره تلفنی رایگان
آنالیز کسب و کار شما، پاسخ به سوالات
OKR و KPI چه فرقی با هم دارند؟
اصلیترین تفاوت بین OKR و KPI در تمرکز آنها است. در حالی که OKR تمرکز خود را بر اهداف کوتاه مدت و شرح فعالیتهایی که لازم است انجام شود، قرار میدهد،KPI به دنبال اندازهگیری و تحلیل عملکرد صرفاً در سطح فعالیتهای جاری و دورهای هستند. در نتیجه برنامه OKR برای تعیین اهداف به مدیریت کمک میکند و KPI برای سنجش برنامههای روزانه کاربرد دارد و به مدیریت برای بهترین عملکرد اطمینان میبخشد.
بدون KPI، یک شرکت میتواند به سرعت از مسیر و هدف خود دور شود. به بیان ساده اگر KPI را اندازه نگیرید، رهبری یک شرکت کارآمد و سازمان یافته دشوار است. با این حال، این اعداد به طور مستقیم به شما نمیگویند که چگونه آن را بهبود بخشید. شما نمیتوانید تنها با گفتن «ما باید به هدف درآمد بالاتری برسیم» یک تجارت را توسعه دهید. اینجاست که نقش انتخاب اولویت و OKR پررنگ میشود. OKRها پلی بین موقعیت اکنون و جایی که میخواهید باشید است.
هر کدام از این ابزارها مزایا و محاسن خود را دارند. برای مثال OKR به کاربران راهکاری کوتاه مدت جهت رسیدن به اهداف سازمانی میدهد و به روند رشد شرکت کمک میکند. از سوی دیگر KPI ها به مدیران حرفهای کمک میکند عملکرد شرکت را برای تصمیمگیریهای استراتژیک پیگیری کنند. اگر از اهداف KPI عقب ماندهاید، دقیقاً چه چیزی را باید بهبود دهید تا همه چیز را به مسیر خود بازگردانید؟ اینجاست که OKR ها وارد می شوند. OKRها به تیمها و کارمندان در بازی سهم می دهند.
کدام معیار بهتر است؟
به جای اینکه بپرسیم کدام یک بهتر است، باید در نظر بگیریم که این دو چگونه به یکدیگر کمک میکنند. KPI نقطه شروع گفتگو در مورد نقطهی بهبود، تغییرات برای پیادهسازی یا مشکلات برای حل است. علاوه بر این OKR یک منطقه تمرکز با نتایج قابل اندازهگیری را برای تلاش برای ارائه آن بهبودها مشخص میکند. پس این دو معیار در کنار هم میتوانند قدرت و سرعت توسعهی کسب و کار شما را چند برابر کند.
دیدگاهتان را بنویسید