جستجو برای:
سبد خرید 0
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
  • 03191011870
  • saeidi.nafise@gmail.com
نفیسه سعیدی
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
جستجو کردن
Close this search box.
0
حساب کاربری
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما

وبلاگ

نفیسه سعیدی > وبلاگ > آموزش > تفاوت OKR و KPI در چیست؟ کدام بهتر است؟

تفاوت OKR و KPI در چیست؟ کدام بهتر است؟

اردیبهشت 20, 1402
آموزش، مدیریت کسب و کار
تفاوت OKR و KPI در چیست؟ کدام بهتر است؟

OKR و KPI هر دو معیار اندازه‌گیری عملکرد در سطح سازمانی و فردی هستند، اما اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. اگر با این دو مفهوم از قبل آشنا باشید ممکن است بپرسید پس این معیارها چه تفاوتی با هم در سیستم سازی دارند. اما قبل از پرداختن به تفاوت‌ OKR و KPI پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی اولیه با این دو ابزار مقاله‌‌ی «OKR چیست؟» را مطالعه کنید.

کاربردهای OKR و KPI

هر دو ابزار مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک هستند و به دلیل محوریت واحدهای مختلف در برنامه‌ریزی استراتژی کاربرد فراوانی دارند. همچنین قابل اندازه‌گیری هستند و عملکرد تیم را منعکس می کنند. اما از شباهت‌های این دو که بگذریم هر کدام کاربرد متفاوتی دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

هدف (OKR (Objective and Key Results یا اهداف و نتایج کلیدی، برای تعیین اهداف و سنجش پیشرفت‌ در یک سازمان به کار گرفته می‌شود. این روش جهت بهبود عملکرد و انحصار پذیری کارفرما بعد از تعیین اهداف طراحی می‌شود. با داشتن اهداف روشن، کارکنان در مسیر به دست آوردن اهداف پیش بروند. در پایان دوره، هر کارکنان باید قابلیت این را داشته باشد که استپ‌های درست را برای بهره‌وری بیشتر، مدیریت و شناسایی مشکلات هم چون مشارکت با تیم، نگهداری، و روند و تنظیم سیستم‌ها و روند‌ها را ارائه کنید. این شیوه‌ای به همراه الهام‌گرفتن از اهداف شرکت، به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا اهداف را در قالب آن مطابق با استراتژی و تعهدات تنظیم کنند. این روش متکی به ترکیبی از نتایج خاص یک سازمان و بیان آن‌ها از طریق اهدافی کوتاه‌مدت با تعهدات روزانه است. مدیریت فرایند کسب و کار در این زمینه می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا فرآیندهای مربوط به دستیابی به این اهداف را به صورت ساختاریافته و کارآمدتر مدیریت کنند.

(KPI (Key Performance Indicators یا شاخص عملکرد کلیدی، مانند OKR جهت ارزیابی‌ عملکرد و پیشرفت به دست آمده استفاده می‌شود. برخلاف OKR که بیشتر برای تعیین اهداف و سیاست‌های استراتژیک جهت دستیابی به اهداف ،KPI در کارهای روزانه شخص یا سازمان استفاده می‌شود تا کیفیت و میزان بهره وری کارکنان دیده شود. KPI ها، تمرکز بیشتری بر روی پویایی، عملکرد و بهره‌وری سازمان دارند. برای مثال می‌تواند حساب‌های مالی، نرخ موفقیت تبلیغات، دسترسی جدید مشتریان یا فروش محصولات و خدمات را شامل شود. برای مقایسه‌ی پارامتر‌ها در شرکت‌ها، KPI‌ها از یک الگوی یکسان‌سازی برای ارزیابی عملکرد استفاده می‌کنند. این معیار وسیله‌ای برای پیشرفت و فعالیت‌های جاری یا دوره‌ای در محصولات، خدمات و پروژه‌هاست که به واحدهای سازمانی کمک می‌کنند تا عملکرد خود را ارزیابی و پیشرفت‌های خود را با بهبود دنبال کنند.

حالا که با کاربرد این دو معیار آشنا شدیم وقت آن است که به سراغ تفاوت‌های آن‌ها برویم.

45 دقیقه مشاوره تلفنی رایگان
آنالیز کسب و کار شما، پاسخ به سوالات

OKR و KPI چه فرقی با هم دارند؟

اصلی‌ترین تفاوت بین OKR و KPI در تمرکز آن‌ها است. در حالی که OKR تمرکز خود را بر اهداف کوتاه مدت و شرح فعالیت‌هایی که لازم است انجام شود، قرار می‌دهد،KPI به دنبال اندازه‌گیری و تحلیل عملکرد صرفاً در سطح فعالیت‌های جاری و دوره‌ای هستند. در نتیجه برنامه OKR برای تعیین اهداف به مدیریت کمک می‌کند و KPI برای سنجش برنامه‌های روزانه کاربرد دارد و به مدیریت برای بهترین عملکرد اطمینان می‌بخشد.

بدون KPI، یک شرکت می‌تواند به سرعت از مسیر و هدف خود دور شود. به بیان ساده اگر KPI را اندازه نگیرید، رهبری یک شرکت کارآمد و سازمان یافته دشوار است. با این حال، این اعداد به طور مستقیم به شما نمی‌گویند که چگونه آن‌ را بهبود بخشید. شما نمی‌توانید تنها با گفتن «ما باید به هدف درآمد بالاتری برسیم» یک تجارت را توسعه دهید. اینجاست که نقش انتخاب اولویت و OKR پررنگ می‌شود. OKR‌ها پلی بین موقعیت اکنون و جایی که می‌خواهید باشید است.

هر کدام از این ابزارها مزایا و محاسن خود را دارند. برای مثال OKR به کاربران راهکاری کوتاه ‌مدت جهت رسیدن به اهداف سازمانی می‌دهد و به روند رشد شرکت کمک می‌کند. از سوی دیگر KPI ها به مدیران حرفه‌ای کمک می‌کند عملکرد شرکت را برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک پیگیری کنند. اگر از اهداف KPI عقب مانده‌اید، دقیقاً چه چیزی را باید بهبود دهید تا همه چیز را به مسیر خود بازگردانید؟ اینجاست که OKR‌ ها وارد می شوند. OKR‌ها به تیم‌ها و کارمندان در بازی سهم می دهند. مشاور کسب و کار در اصفهان می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا این دو ابزار را به درستی با هم ترکیب کنند و روندهای بهینه‌ای برای رسیدن به اهداف استراتژیک خود تنظیم کنند.

کدام معیار بهتر است؟

به جای اینکه بپرسیم کدام یک بهتر است، باید در نظر بگیریم که این دو چگونه به یکدیگر کمک می‌کنند. KPI نقطه شروع گفتگو در مورد نقطه‌ی بهبود، تغییرات برای پیاده‌سازی یا مشکلات برای حل است. علاوه بر این OKR یک منطقه تمرکز با نتایج قابل اندازه‌گیری را برای تلاش برای ارائه آن بهبودها مشخص می‌کند. پس این دو معیار در کنار هم می‌توانند قدرت و سرعت توسعه‌ی کسب و کار شما را چند برابر کند.

قبلی نقش OKR در فرهنگ سازمانی چیست؟ بررسی 4 اَبَرقدرت
بعدی تفاوت طرح کسب و کار با مدل کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

سیستم سازی کسب و کار

چالش سیستم سازی

دسته‌ها
  • آموزش (80)
  • توهمات سمی (3)
  • سیستم سازی کسب و کار (34)
  • مبانی مدیریت فرایند (19)
  • مدیریت کسب و کار (48)
  • نگرش مدیریتی (18)
جدیدترین مطالب
  • بیزینس کوچینگ چیست و چرا ضروری است؟
  • مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران؛ 5 گام اساسی
  • هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار: بررسی مهم‌ترین کاربردها
  • چالش های کسب و کار کوچک؛ 5 چالش اصلی و راهکار
نفیسه سعیدی || متخصص سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
Telegram Eeitaa Whatsapp Instagram Eaparat
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://n-saeidi.ir/?p=12348
ورود ×
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود با رمز عبور یکبار مصرف
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
بازگشت به ورود
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:30)
بازگشت به ورود
  • (+98) Iran
X
رزرو مشاوره

با اینکه ضرورت استفاده از مشاوره تخصصی برای نگهداری کسب و کار برای اکثر افراد مشخص است، اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ثبت درخواست، توضیحاتی را که در بخش مشاوره کسب و کار ارائه کرده‌ایم بخوانید. 
به هر حال تصمیم شما برای استفاده از خدمات مشاوره، برای ما بسیار ارزشمند است…به شما تبریک می‌گوییم و برای قدردانی و جلب اعتماد شما، اولین جلسه مشاوره را مهمان ما هستید. برای رزرو زمان مشاوره حضوری یا آنلاین، کافی است این فیلدها را تکمیل کنید؛ در اولین فرصت با شما هماهنگ می‌شویم:

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
نفیسه سعیدی || سیستم سازی کسب و کار
جلسه رایگان 45 دقیقه
مشاوره تخصصی کسب و کار
راه‌اندازی | توسعه | سیستم‌سازی

دریافت اطلاعات تکمیلی:

میخواهم بیشتر بدانم