جستجو برای:
سبد خرید 0
  • درباره من
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • سامانه های مدیریت آنلاین
    • فایل های دانلودی
  • خدمات
    • اجرای پروژه های مدیریتی
    • طراحی ابزار های مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • رویدادهای آموزشی
  • وبلاگ
  • مسیرهای ارتباطی
  • همکاری با ما
  • 03191011870
  • saeidi.nafise@gmail.com
نفیسه سعیدی
  • درباره من
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • سامانه های مدیریت آنلاین
    • فایل های دانلودی
  • خدمات
    • اجرای پروژه های مدیریتی
    • طراحی ابزار های مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • رویدادهای آموزشی
  • وبلاگ
  • مسیرهای ارتباطی
  • همکاری با ما
0
حساب کاربری
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • سامانه های مدیریت آنلاین
    • فایل های دانلودی
  • خدمات
    • اجرای پروژه های مدیریتی
    • طراحی ابزار های مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • رویدادهای آموزشی
  • وبلاگ
  • مسیرهای ارتباطی
  • همکاری با ما
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • سامانه های مدیریت آنلاین
    • فایل های دانلودی
  • خدمات
    • اجرای پروژه های مدیریتی
    • طراحی ابزار های مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • رویدادهای آموزشی
  • وبلاگ
  • مسیرهای ارتباطی
  • همکاری با ما

وبلاگ

نفیسه سعیدی > وبلاگ > آموزش > نقش OKR در فرهنگ سازمانی چیست؟

نقش OKR در فرهنگ سازمانی چیست؟

اردیبهشت 17, 1402
ارسال شده توسط تیم محتوا
آموزش، مدیریت کسب و کار
نقش OKR در فرهنگ سازمانی

یکی از عوامل بسیار موثر بر فرهنگ سازمانی استفاده از روش OKR است. این شیو‌ی هدف‌گذاری یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های مدیریتی به حساب می‌آید و بر نتایج و عملکرد تاکید دارد. هدف استفاده از این روش هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، اتصال تیم‌ها و کارکنان بخش‌های مختلف در جهت اهداف کلی شرکت و تبدیل آن‌ها به نتایج قابل ‌اندازه‌گیری است. در این مقاله به نقش OKR بر فرهنگ سازمانی خواهیم پرداخت.

 

4 ابرقدرت‌ روش OKR در سازمانی

استفاده از روش OKR می‌تواند تاثیر بسیاری بر فرهنگ سازمانی داشته باشد. در واقع این روش به عنوان یک ابزار برای تعریف اهداف شما و توصیف راهبردهای رسیدن به آن‌ها کاربرد دارد. همچنین به شما کمک می‌کند تا اولویت‌های خود را براساس اهداف واضحی که تعریف کرده‌اید، تعیین کنید. این شیوه‌ی هدف‌گذاری چهار قدرت را به سازمان‌ها می‌دهد که با آن‌ها مجموعه با سرعت به سمت تحقق اهداف کلی حرکت می‌کند. در ادامه به هر کدام از این قدرت‌ها می‌پردازیم.

 

تمرکز و پایبندی به اولویت‌ها: طبق این روش اولین گام شناسایی الویت‌های سازمان است. زمانی که 3 تا 5 هدف کلی برای سازمان انتخاب شود تیم‌ها و کارمندان متمرکز می‌توانند وظایف خود را انجام دهند. یکی از بُعدهایی که این روش تقویت می‌کند تمرکز بر الویت‌ها است.

 

همسوسازی و ارتباط برای کار گروهی: یکی از فرهنگ‌های دیگری که OKR به دنبال دارد شفافیت در تمام سطوح است. برای پیاده‌سازی این روش باید تمام اهداف و وظایف کاری افراد شفاف باشد. این شفافیت باعث می‌شود افراد ارتباط بهتری با همکاران خود داشته باشند، کار گروهی در ان‌ها تقویت شود و حس تعلق خاطر به سازمان پیدا کنند.

 

رهگیری برای مسئولیت‌پذیری: با ایجاد شفافیت در سازمان کارها به راحتی می‌توان ارزیابی و رهگیری کرد. در این شیوه کارکنان ملزم به بررسی دوره‌ای داده‌ها هستند که این منجر به بالا بردن روحیه‌ی مسئولیت‌پذیری در افراد می‌شود.

 

چالش‌پذیری برای دستاوردهای خارق‌العاده: اما مهم‌ترین روحیه‌ای که در فرهنگ سازمان شما جاری می‌شود به وجود آمدن فضایی آزاد برای سعی و خطا در راه رسیدن به اهداف است. کارکنان در بازه‌ی زمانی معین می‌توانند با خلاقیت و نوآوری با چالش‌ها روبرو شوند و در آخر دوره با ارزیابی میزان موفقیت و شکست را اندازه‌گیری کرد. در آخر هر دوره برای ادامه یا تغییر راهبردها تصمیم‌گیری می‌شود پس فرصت برای تجربه‌های جدید وجود دارد.

 

فرهنگ سازمانی مشارکتی با OKR ها

ممکن است سوال‌هایی مثل فرهنگ سازمانی به چه معناست و چگونه می‌توانید با استفاده از اهداف و نتایج کلیدی(OKRs)  فرهنگ سازمانی را تقویت کنید؟ برایتان پیش آمده باشد.

فرهنگ سازمانی شما مجموعه‌ای از ارزش‌ها و باورهای اصلی شرکت و همچنین نحوه کار کارکنان است. این شامل ساختار سازمان، پشتیبانی موجود و احساس عمومی افراد از کار در آنجا می‌شود. وقتی در مورد محیط‌های کاری سمی می‌شنویم، منشأ آن اغلب از فقدان فرهنگ سازمانی یا فرهنگی است که راه خود را گم کرده است.

راه های زیادی وجود دارد که یک شرکت می تواند فرهنگ سازمانی خود را بیان کند. تعدادی از این روش‌ها را در اینجا آورده‌ایم:

 

  • نحوه کار سازمان و نحوه برخوردش با کارمندان، مشتریان و غیره.
  • آزادی کارمند در تصمیم‌گیری و ریسک‌کردن
  • شفافیت جریان اطلاعات در داخل و خارج
  • چشم انداز شرکت و جایگاه و نقش کارکنان در این چشم‌انداز

یک فرهنگ سازمانی سالم نه تنها از سبک‌های کاری مختلف حمایت می‌کند، بلکه به شیوه های مختلف تفکر نیز اهمیت می دهد. یکی از روش‌های تاثیرگذار بر فرهنگ سازمانی روش OKR است که در قسمت بعد آن را بررسی می‌کنیم.

 

تاثیر OKR بر فرهنگ سازمان‌ها

با روش OKR (Objective and Key Results) یا همان هدف مشخص و نتایج کلیدی، یک سازمان می‌تواند اهداف خود را به شکلی خلاصه و دقیق تعریف کند. همچنین برای دستیابی به این اهداف، معیارها و نتایج کلیدی مشخص می‌شود. این شیوه به شما کمک می‌کند تا مسیر رسیدن به هدف را در تمام سطوح سازمان و بین تیم‌ها بهتر درک کنید. در نتیجه می‌تواند باعث افزایش فرهنگ کار درست و زندگی شغلی بهتر در سازمان شود. افراد سازمان مطمئن خواهند شد که کارشان در سازمان برای رسیدن به هدف مشترک قرار دارد و تمایل به همکاری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

این روش باعث می‌شود که همه اعضای سازمان در نهایت به یک هدف مشترک دست یابند و یکپارچگی بین بخش‌های مختلف سازمان به وجود بیاید. از طرفی هر کسی مسئولیتی را به عهده دارد و از این رو تمام اعضای سازمان در راستای هدف مشترک حرکت کرده و هماهنگی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

OKR  برای سازمان‌ها مفید است چرا که نه تنها به برنامه‌ریزی بهتر و مدیریت اهداف کمک می‌کند بلکه تفکر را به سمت افزایش عملکرد متمرکز می‌کند. با استفاده از OKR، یک سازمان می‌تواند به حداکثر قدرت عملکرد خود برسد و به کارکنان اجازه دهد که به صورت پویا و از راه دور به‌طور همزمان نتایج کلیدی کار خود را مشخص و شفاف کنند.

 

مزایای روش OKR

به جز چهار ابر قدرت روش OKR  که در بخش قبل به آن اشاره شد این ابزار مزیت‌های دیگری دارد. تعدادی از این محاسن را در قسمت بعد برشمردیم.

  • هدف‌گذاری و نتایج کلیدی برای تیم‌ها و شرکت
  • انگیزش و نشاط بیشتر در تیم‌ها
  • استفاده از ابزار و متدولوژی کارآمد برای مدیریت عملکرد
  • ارتقای هماهنگی و همپوشانی در بین دپارتمان‌ها و پروژه‌ها

اما فراموش کرد که هر روش در کنار تمام مزیت‌ها خطاهای خود را دارد. پس با به کار گیری روش‌ها می‌توانیم آن‌ها را برای کسب و کار و سازمان خود بهبود دهیم. اگر می‌خواخید برای سازمان خود OKR بنویسید مقاله‌‌ «چطور OKR بنویسم؟» برای شماست.

قبلی کاربرد OKR در زندگی شخصی
بعدی تفاوت OKR و KPI

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آموزش (60)
  • توهمات سمی (3)
  • مبانی مدیریت فرایند (16)
  • مدیریت کسب و کار (47)
  • نگرش مدیریتی (16)
آخرین دیدگاه‌ها
  • شهروز در فیلم وبینار آموزش طراحی چک لیست
  • فاطمه صفیان در فیلم وبینار هدف گذاری سه سوته
  • پردیس در بازاریاب پلاس
  • پردیس در بازاریاب پلاس
نوشته‌های تازه
  • سیستم سازی در مدیریت پروژه
  • سیستم سازی در مدیریت محصول
  • سیستم سازی در بازاریابی: بهبود عملکرد کمپین
  • 5 مزیت سیستم سازی در مدیریت کسب و کار
نفیسه سعیدی || متخصص سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
Telegram Eeitaa Instagram Eaparat Youtube Whatsapp
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://n-saeidi.ir/?p=12321
X
رزرو مشاوره

با اینکه ضرورت استفاده از مشاوره تخصصی برای نگهداری کسب و کار برای اکثر افراد مشخص است، اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ثبت درخواست، توضیحاتی را که اینجا ارائه کردیم بخوانید.

به هرحال تصمیم شما برای استفاده از خدمات مشاوره، برای ما بسیار ارزشمند است… به شما تبریک می‌گوییم و برای قدردانی و جلب اعتماد شما اولین جلسه مشاوره را مهمان ما هستید. برای رزرو زمان مشاوره کافی است این فیلدها را تکمیل کنید، در اولین فرصت با شما هماهنگ می‌شویم:

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.