جستجو برای:
سبد خرید 0
  • درباره من
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • سامانه مدیریت آنلاین
    • فایل‌های دانلودی
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • رویدادهای آموزشی
  • وبلاگ
  • مسیرهای ارتباطی
  • همکاری با ما
  • 03191011870
  • saeidi.nafise@gmail.com
نفیسه سعیدی
  • درباره من
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • سامانه مدیریت آنلاین
    • فایل‌های دانلودی
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • رویدادهای آموزشی
  • وبلاگ
  • مسیرهای ارتباطی
  • همکاری با ما
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
0
حساب کاربری
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • سامانه مدیریت آنلاین
    • فایل‌های دانلودی
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • رویدادهای آموزشی
  • وبلاگ
  • مسیرهای ارتباطی
  • همکاری با ما
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • سامانه مدیریت آنلاین
    • فایل‌های دانلودی
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • رویدادهای آموزشی
  • وبلاگ
  • مسیرهای ارتباطی
  • همکاری با ما

وبلاگ

نفیسه سعیدی > وبلاگ > آموزش > آموزش رسم نمودار bpmn

آموزش رسم نمودار bpmn

فروردین 23, 1402
ارسال شده توسط تیم محتوا
آموزش، سیستم سازی کسب و کار، مبانی مدیریت فرایند

مدلسازی فرایند کسب ‌و کار و نمادگذاری برای کمک به رفع سردرگمی از درک نقشه‌های فرایند طراحی شده‌است. هدف از استفاده‌ی مدلسازی برای بهبود کارایی و به دست آوردن مزیت رقابتی بالقوه است. پس جزء غیر قابل انکاری از کسب و کار به حساب می‌آید. در مقاله‌ی «مدل سازی فرایند کسب و کار چیست؟» به انواع تکنیک‌های مدلسازی فرایند کسب و کار پرداختیم. یکی از بهترین شیوه‌ها مدل‌سازی با BPMN است. این مقاله بخشی از آموزش BPMN  در بر دارد که شامل درک نمادها و نمودارهای BPMN است.

چرا مدلسازی با فلوچارت‌ توصیه نمی‌شود؟

یکی از روش‌های مدلسازی فرایند کسب و کار استفاده از فلوچارت است. اما از ‌آن‌جا که فلوچارت‌ها قابلیت نشان دادن فرایندهای موازی را ندارند استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم.

روش طلایی برای مدلسازی کار با bpmn است که زبانی استاندارد برای مدلسازی در اختیار قرار می‌دهد. برخی معتقند به خاطر وجود نمادهای اختصاری زیادی که این شیوه دارد کار با آن دشوار است. اما برای مدلسازی درصد زیادی از فرایندها اصلا نیاز به حفظ نمادهای زیادی نیست. از طرفی می‌توان به جای حفظ کردن راهنمایی از علامت‌ها تهیه کرد و برای مدلسازی از آن‌ کمک گرفت. در این مقاله با نمادهای استاندارد پرکاربرد و اساسی bpmn آشنا می‌شویم و با مثال کاربرد آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مدلسازی با نمودار bpmn

این مدلسازی چهار جز اصلی دارد که با یادگیری آن‌ها قادر هستید فرایند ها را مدلسازی کنید. مگر سازمان‌های بزرگ با پیچیدگی‌های خاص که برای مدلسازی آن‌ها بهتر است از متخصص کمک گرفت.

  • استخر (Pool)
  • Lane
  • اشیاء جریان (flow object)
  • اشیاء ارتباط دهنده

هر کدام از این اجزا انواع و بخش‌های مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

استخر (Pool)

جعبه‌ای گرافیکی است که فعالیت‌ها را از هم تفکیک می‌کند. استخرها در شرايطي استفاده مي‌شود كه دياگرام شامل دو شريک يا موجوديت كسب و كار باشد كه از لحاظ گرافيكی اين دو شريک در نمودار از هم جدا مي‌باشند. شریک‌های فرایند (Participants Process) دو فرایند جدا هستند که در بخش‌هایی با هم در ارتباط‌اند و فعالیت مشترک دارند.

Lane

زيرقسمتي در درون يک Pool است که براي جدا كردن فعاليت‌هايی كه به يك نقش يا واحد خاص در شــركت مربوط مي‌شوند، بكار مي‌رود. کارکرد Lane در سازماندهي فعاليت‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها است.

اشیاء جریان

به سه عنصر کلیدی که از جنس اقدام و وظایف هستند اشیاء جریان گفته می‌شود. این اشیا خود به سه دسته‌ی زیر گروه‌بندی می‌شوند.

فعالیت: واحدهای کاری است که دارای مدت زمان هستند. این کارها می‌توانند اتوماتیک یا دستی انجام شوند یا ترکیبی از هر دو باشند. کارها خود به دو دسته‌ی Task و process-Sub تقسیم می‌شوند. فعالیت‌ها در مستطیل نوشته می‌شوند. فعالیت‌ها با مستطیل گوشه‌گرد نمایش‌داده می‌شوند.

رخداد: بیانگر مواردی هستند که به صورت لحظه‌‌ای اتفاق می‌افتند. این پيشامدها در طي يک فرايند کسب و کار روي مي‌دهند و بر جريان فرايند تاثير مي‌گذارند. رخدادها معمولا عامل و علت (Trigger or Cause) دارند یا نتیجه و اثر (Result or Impact) در پی دارند. نماد رخدادها دایره است.

دروازه: دروازه‌ها در جریان توالی به کار می‌روند تا همگرایی و واگرایی را نمایش دهند. چهار نوع دروازه داریم که مسیرها را مشخص می‌کنند.

تصميم‌گيري(Decision)

منشعب شدن(Forking)

ترکيب شدن(Merging)

 به هم پيوستن(Joining)

اشیاء ارتباط دهنده

به خطوطی که اشیاء را به هم ارتباط می‌دهند اشیاء ارتباط دهنده گویند. سه نوع شی ارتباط دهند داریم که شامل موارد زیر می‌شوند.

جريان توالی (flow Sequence):برای نمایش ترتیب و توالی انجام فعالیت‌ها از  جریان توالی استفاده می‌شود.

جريان پيغام (flow Message): شریک‌های فرایند برای هم پیام می‌فرستند و دریافت می‌کنند. کار جریان پیغام نمایش این پیام‌ها است.

پیوند (Association): کار این رابط اتصال مصنوعات که در بخش بعد معرفی می‌شوند با اشیا جریان است.

مصنوعات (Artifacts)

کار مصنوعات دادن اطلاعات اضافی برای شفاف کردن مدل است. این اطلاعات و نمادها به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند.

نماد شی داده Data object : برای نمایش چگونگی درخواست‌شدن یا تولیدشدن داده‌ها و اطلاعات توسط فعالیت‌ها بکار می‌رود و با Association به فعالیت‌ها پیوند داده می‌شود. در واقع نشان‌دهنده این است که چگونه داده‌ها، اطلاعات و اسناد در فرایند استفاده می‌شود.

نماد گروه Group: گروه‌بندی می‌تواند برای اهداف تجزیه و تحلیل و یا مستندسازی مورد استفاده قرار گیرد و برای دسته‌بندی کردن اجزای فرایند یا بخش‌های عمده یک دیاگرام استفاده می‌شود، علی‌رغم این که تاثیری بر توالی جریان فرایند نخواهد داشت و به آن چیزی اضافه یا از آن کم نمی‌کند.

نماد حاشیه نویسی Annotation: نمادی است که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات متنی اضافه‌ای به نمودار اضافه کرد.

5 نکته برای ایجاد نمودار BPMN

  • نمودار را ساده نگه دارید: با تمرکز بر عناصر اصلی فرایند از پیچیدگی‌های غیرضروری اجتناب کنید.
  • از نمادهای ثابت استفاده کنید: برای اطمینان از وضوح و درک، به نمادها و نمادهای استاندارد BPMN پایبند باشید.
  • عناصر را به وضوح برچسب بزنید: از برچسب های توصیفی برای وظایف، دروازه‌ها، رویدادها و شرکت‌کنندگان استفاده کنید.
  • تراز و مرتب‌کردن عناصر: نمودار را به شیوه‌ای منطقی و از نظر بصری جذاب سازماندهی کنید. از خطوط برای گروه‌بندی فعالیت‌ها یا نقش‌های مرتبط استفاده کنید.
  • اعتبارسنجی و تایید: نمودار BPMN خود را بررسی کنید تا از دقت و انسجام آن اطمینان حاصل کنید. به دنبال بازخورد از ذینفعان برای تایید اثربخشی آن باشید.

جمع‌بندی

نمودارهای BPMN ابزارهای ارزشمندی برای نمایش بصری فرایندهای تجاری پیچیده هستند. با دنبال‌کردن مراحل ذکر شده در این آموزش، می‌توانید نمودارهای BPMN واضح و موثری ایجاد کنید که درک جامعی از گردش کار سازمان شما ارائه می‌دهد. به یاد داشته باشید که نمودارهای خود را ساده نگه دارید، از نمادهای ثابت استفاده کنید، و به وضوح عناصر را برای خوانایی مطلوب برچسب‌گذاری و ترتیب دهید. با تمرین و توجه به جزئیات، می‌توانید از نمودارهای BPMN برای ساده‌سازی فرایندها، شناسایی زمینه‌های بهبود و سیستم سازی سازمان استفاده کنید.

قبلی مدل سازی فرایند کسب و کار چیست؟
بعدی نحوه‌ی طراحی و پیاده سازی سیستم سازی برای بهبود عملکرد یک شرکت

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

دسته‌ها
  • آموزش (66)
  • توهمات سمی (3)
  • سیستم سازی کسب و کار (32)
  • مبانی مدیریت فرایند (20)
  • مدیریت کسب و کار (49)
  • نگرش مدیریتی (19)
جدیدترین مطالب
  • رویه‌های عملیاتی استاندارد (SOP)
  • سیستم سازی و مدیریت ریسک: کاهش عدم قطعیت‌های تجاری
  • سیستم سازی اداری: افزایش کارایی و اثربخشی
  • سیستم‌ سازی: استراتژی برای مقیاس‌پذیری کسب ‌و کارها
نفیسه سعیدی || متخصص سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
Telegram Eeitaa Whatsapp Instagram Eaparat
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://n-saeidi.ir/?p=12130
X

با اینکه ضرورت استفاده از مشاوره تخصصی برای نگهداری کسب و کار برای اکثر افراد مشخص است، اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ثبت درخواست، توضیحاتی را که در بخش مشاوره کسب و کار ارائه کردیم بخوانید.

به هرحال تصمیم شما برای استفاده از خدمات مشاوره، برای ما بسیار ارزشمند است… به شما تبریک می‌گوییم و برای قدردانی و جلب اعتماد شما، اولین جلسه‌ی مشاوره را مهمان ما هستید. برای رزرو زمان مشاوره کافی است این فیلدها را تکمیل کنید؛ در اولین فرصت با شما هماهنگ می‌شویم:

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.