جستجو برای:
سبد خرید 0
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
  • 03191011870
  • saeidi.nafise@gmail.com
نفیسه سعیدی
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
جستجو کردن
Close this search box.
0
حساب کاربری
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما

وبلاگ

نفیسه سعیدی > وبلاگ > آموزش > ۷ جریان درآمدی در مدل کسب و کار که کسب‌ و کار شما را متحول می کنند!

۷ جریان درآمدی در مدل کسب و کار که کسب‌ و کار شما را متحول می کنند!

اسفند 7, 1401
آموزش، مدیریت کسب و کار
جریان درآمدی در مدل کسب و کار و 7 نوع جریان

جریان درآمدی در مدل کسب و کار به روش‌هایی اطلاق می‌شود که یک سازمان از طریق آن‌ها به کسب درآمد می‌پردازد و برای بقای کسب‌ و کار و سیستم سازی آن حیاتی است. این جریان‌ها بر اساس دسته‌بندی مشتریان و نوع محصول یا خدمت متفاوت هستند و به هفت نوع اصلی تقسیم می‌شوند: فروش دارایی، حق استفاده، حق عضویت، قرض دادن/اجاره دادن، اعطای حق امتیاز، دستمزد کارگزاری و انجام تبلیغات. طراحی دقیق این جریان‌ها، که باید علاوه بر جبران هزینه‌ها، سودآور نیز باشند، برای موفقیت هر کسب‌وکار ضروری است. برای آشنایی کامل با انواع جریان‌های درآمدی و نحوه طراحی آن‌ها، شما را به مطالعه ادامه مطلب دعوت می‌کنیم. همچنین در کارگاه بوم کسب و کار به طور کامل به تمامی نکات جزئی این بخش پرداخته شده است.

جریان های درآمدی در مدل کسب و کار چیست؟

برای تاسیس یک بوم مدل کسب‌ و کار تنها داشتن یک ایده‌ی ناب کافی نیست بلکه باید برنامه‌ای اقتصادی برای درآمدزایی آن طراحی کرد. این برنامه که با توجه به دسته‌بندی مشتریان و نوع محصول یا خدمات است جریان درآمدی نامیده می‌شود.

کسب و کارها با توجه به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهند قیمت‌گذاری و مسیرهای درآمدی مختلفی دارند. قیمت‌گذاری‌ها می‌توانند لیستی ثابت یا متغیر با بازار، عمده فروشی، تخفیف و… باشد. انتخاب نوع قیمت‌گذاری را مشتریان و شیوه‌ی تولید ما نشان می‌دهد. تولید محصول هزینه‌هایی به دنبال دارد. مدیریت فرآیند کسب کار ها کمک می‌کند تا این فرایندها را به درستی طراحی کرده و قیمت‌گذاری مناسب را با توجه به هزینه‌ها و نیاز بازار انجام دهند.قیمت‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که هم برای مشتریان ارزش داشته و هم علاوه بر جبران هزینه‌ها سودآور باشد.

بیشتر بخوانید: اهمیت سیستم سازی فروشگاه در 6 حوزه کلیدی

income stream

7 نوع جریان های درآمدی در بوم کسب و کار

با شناخت دسته‌بندی مشتریان می‌توان فهمید آن‌ها بابت چه چیزی مایل به پرداخت هزینه هستند. این بزرگ‌ترین سرنخ برای شناسایی نوع جریان درآمدی کسب و کار شماست. مشاوره کسب و کار در اصفهان می‌تواند به شما کمک کند تا جریان‌های درآمدی مناسب را شناسایی کرده و مدل کسب و کار خود را بهینه‌سازی کنید. انواع جریان‌های درآمدی در 7 دسته گروه‌بندی می‌شوند که در ادامه مفصل به آن‌ها می‌پردازیم.

45 دقیقه مشاوره تلفنی رایگان
آنالیز کسب و کار شما، پاسخ به سوالات

1.فروش دارایی

در این مدل با فروش حق مالکیت کالاها کسب و کار به درآمد می‌رسد. این کالاها الزاماً توسط خود شرکت تولید نمی‌شوند و می‌توانند تنها تامین‌کننده باشند. مثل دیجی کالا که اقلامی مثل لباس، لوازم خانگی، کتاب و… را آنلاین به فروش می‌رساند.

2.حق استفاده

شرکت‌هایی که در ازای یک سرویس و خدمت هزینه دریافت می‌کنند این مدل درآمدی را اجرا می‌کنند. مشتریان هرچه از این خدمات بیشتر استفاده کنند باید پول بیشتری پرداخت کنند. مثل شرکت‌های مخابراتی که در ازای هر سرویسی از جمله تماس، پیامک و اینترنت مشتریان هزینه می‌پردازند.

3.حق عضویت

این جریان درآمدی بیشتر مربوط به زمانی‌ست که به مشتریان دوره‌ی از خدمات استفاده کنند. شیوه‌ی کلاسیک حق عضویت باشگاه‌ها و مجله‌هاست اما در فضای دیجیتال خرید اشتراک اینترنت یا عضویت در سایت‌های آموزشی و… است. برای مثال با پرداخت دوره‌ای حق عضویت در سایت متمم می‌توان به درس‌ها و مقاله‌های بیشتری دسترسی داشت.

بیشتر بخوانید: سیستم ‌سازی در تولید: بهبود کارایی و کیفیت

4.قرض دادن/ اجاره دادن

در این شیوه شرکت‌ها با در اختیار گذاشتن حق مالکیت موقت یک محصول یا مکان به درآمد می‌رسند. مثل اجاره‌ی ملک یا ماشین که جریان درآمدی مداومی برای اجاره‌دهنده ایجاد می‌کند. ازکی یکی از استارتاپ‌هایی‌ است که با دریافت کارمزد به مشتریان خود وام می‌دهد.

5.اعطای حق امتیاز

با صدور مجوز برای استفاده از حق امتیاز یا حق مالکیت معنوی نیز می‌توان جریان درآمدی ایجاد کرد. دارندگان این مجوز قادرند بدون تولید محصول و تجاری‌سازی خدمت درآمد کسب کنند. درست مثل زمانی که یک کمپانی تکنولوژی جدیدی را وارد صنعت می‌کند و به اسم خودش ثبت می‌شود. این شرکت می‌تواند حق استفاده از آن تکنولوژی را در ازای دریافت هزینه به شرکت دیگری بفروشد.

6.دستمزد کارگزاری

دستمزد کارگزاری جریان درآمدی حاصل واسطه‌گری ا‌ست. کسب و کار با ارائه‌ی خدمت به دو طرف یک معامله و دریافت مبلغی به عنوان کمیسیون به درآمد می‌رسد. مشاغلی مثل مشاوران املاک در این گروه قرار می‌گیرند که در هر خرید و فروش درصدی از ارزش هر معامله را دستمزد می‌گیرند.

7.انجام تبلیغات

کسب و کارهایی وجود دارند که با تبلیغ محصول یا خدمات شرکت‌های دیگر به درآمد می‌رسند. در گذشته کار تبلیغات تنها به عهده‌ی رسانه‌هایی مثل تلویزیون یا رادیو بود اما امروزه اپلیکیشن‌ها که محصول به حساب می‌آیند می‌توانند از طریق تبلیغات یک جریان درآمدی دیگر نیز برای خود داشته باشند. یکی از کسب‌ و کارهای فعال در این حوزه شرکت یکتانت، جریان درآمدی اصلی‌اش برپایه‌ی تبلیغات شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: سیستم سازی در املاک با 5 روش کاربردی

 جمع‌بندی

جریان درآمدی در مدل کسب و کار نقشه‌ی راه اقتصادی برای زنده‌ماندن کسب‌ و کار است پس باید در بوم مدل کسب‌ و کار حتما آن را بررسی کنیم. حتی اگر شما بهترین محصول و حیاتی‌ترین خدمت را هم ارائه کنید اما مسیرهای پرداختی مشتریان را در نظر نگیرید زود از پا درمی‌آیید. ارزش آفرینی هزینه‌بر است پس لازمه‌ی خدمت‌رسانی به مشتری وجود درآمد است.

قبلی نحوه ارتباط با مشتریان در مدل کسب‌ و کار چیست؟ معرفی 6 مدل موثر ارتباطی
بعدی 4 نوع منابع کلیدی در مدل کسب و کار برای تضمین موفقیت شما

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

سیستم سازی کسب و کار

چالش سیستم سازی

دسته‌ها
  • آموزش (81)
  • توهمات سمی (3)
  • سیستم سازی کسب و کار (34)
  • مبانی مدیریت فرایند (19)
  • مدیریت کسب و کار (48)
  • نگرش مدیریتی (18)
جدیدترین مطالب
  • بهترین کتاب ها برای رشد کسب و کار؛ 10 کتاب مفید
  • بیزینس کوچینگ چیست و چرا ضروری است؟
  • مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران؛ 5 گام اساسی
  • هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار: بررسی مهم‌ترین کاربردها
نفیسه سعیدی || متخصص سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
Telegram Eeitaa Whatsapp Instagram Eaparat
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://n-saeidi.ir/?p=11837
ورود ×
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود با رمز عبور یکبار مصرف
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
بازگشت به ورود
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:30)
بازگشت به ورود
  • (+98) Iran
X
رزرو مشاوره

با اینکه ضرورت استفاده از مشاوره تخصصی برای نگهداری کسب و کار برای اکثر افراد مشخص است، اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ثبت درخواست، توضیحاتی را که در بخش مشاوره کسب و کار ارائه کرده‌ایم بخوانید. 
به هر حال تصمیم شما برای استفاده از خدمات مشاوره، برای ما بسیار ارزشمند است…به شما تبریک می‌گوییم و برای قدردانی و جلب اعتماد شما، اولین جلسه مشاوره را مهمان ما هستید. برای رزرو زمان مشاوره حضوری یا آنلاین، کافی است این فیلدها را تکمیل کنید؛ در اولین فرصت با شما هماهنگ می‌شویم:

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
نفیسه سعیدی || سیستم سازی کسب و کار
جلسه رایگان 45 دقیقه
مشاوره تخصصی کسب و کار
راه‌اندازی | توسعه | سیستم‌سازی

دریافت اطلاعات تکمیلی:

میخواهم بیشتر بدانم