جریان درآمدی در مدل کسب و کار چیست؟

هر کسب و کار برای بقا نیاز به جریان درآمدی دارد تا علاوه بر هزینه‌ها سودآوری داشته باشد. به روش‌هایی که منجربه درآمدزایی می‌شوند جریان‌های درآمدی می‌گوییم. هر شرکت ممکن است از جریان‌های متفاوتی پول‌سازی کند. قبل از شروع فعالیت هر کسب و کار در بیزینس مدل باید طرح اقتصادی برای درآمدزایی طراحی شود. در این مطلب به صفر تا صد طراحی جریان‌های درآمدی کسب و کار می‌پردازیم.

 

جریان درآمدی چیست؟

برای تاسیس یک کسب و کار تنها داشتن یک ایده‌ی ناب کافی نیست بلکه باید برنامه‌ای اقتصادی برای درآمدزایی آن طراحی کرد. این برنامه که با توجه به دسته‌بندی مشتریان و نوع محصول یا خدمات است جریان درآمدی نامیده می‌شود.

کسب و کارها با توجه به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهند قیمت‌گذاری و مسیرهای درآمدی مختلفی دارند. قیمت‌گذاری‌ها می‌توانند لیستی ثابت یا متغیر با بازار، عمده فروشی، تخفیف و… باشد. انتخاب نوع قیمت‌گذاری را مشتریان و شیوه‌ی تولید ما نشان می‌دهد. تولید محصول هزینه‌هایی به دنبال دارد. قیمت‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که هم برای مشتریان ارزش داشته و هم علاوه بر جبران هزینه‌ها سودآور باشد.

7 نوع جریان‌های درآمدی

با شناخت دسته‌بندی مشتریان می‌توان فهمید آن‌ها بابت چه چیزی مایل به پرداخت هزینه هستند. این بزرگ‌ترین سرنخ برای شناسایی نوع جریان درآمدی کسب و کار شماست. انواع جریان‌های درآمدی در 7 دسته گروه‌بندی می‌شوند که در ادامه مفصل به آن‌ها می‌پردازیم.

  1. فروش دارایی

در این مدل با فروش حق مالکیت کالاها کسب و کار به درآمد می‌رسد. این کالاها الزاماً توسط خود شرکت تولید نمی‌شوند و می‌توانند تنها تامین‌کننده باشند. مثل دیجیکالا که اقلامی مثل لباس، لوازم خانگی، کتاب و… را آنلاین به فروش می‌رساند.

  1. حق استفاده

شرکت‌هایی که در ازای یک سرویس و خدمت هزینه دریافت می‌کنند این مدل درآمدی را اجرا می‌کنند. مشتریان هرچه از این خدمات بیشتر استفاده کنند باید پول بیشتری پرداخت کنند. مثل شرکت‌های مخابراتی که در ازای هر سرویسی از جمله تماس، پیامک و اینترنت مشتریان هزینه می‌پردازند.

  1. حق عضویت

این جریان درآمدی بیشتر مربوط به زمانی‌ست که به مشتریان دوره‌ی از خدمات استفاده کنند. شیوه‌ی کلاسیک حق عضویت باشگاه‌ها و مجله‌هاست اما در فضای دیجیتال خرید اشتراک اینترنت یا عضویت در سایت‌های آموزشی و… است. برای مثال با پرداخت دوره‌ای حق عضویت در سایت متمم می‌توان به درس‌ها و مقاله‌های بیشتری دسترسی داشت.

  1. قرض دادن/ اجاره دادن

در این شیوه شرکت‌ها با در اختیار گذاشتن حق مالکیت موقت یک محصول یا مکان به درآمد می‌رسند. مثل اجاره‌ی ملک یا ماشین که جریان درآمدی مداومی برای اجاره‌دهنده ایجاد می‌کند. ازکی یکی از استارتاپ‌هایی‌ است که با دریافت کارمزد به مشتریان خود وام می‌دهد.

  1. اعطای حق امتیاز

با صدور مجوز برای استفاده از حق امتیاز یا حق مالکیت معنوی نیز می‌توان جریان درآمدی ایجاد کرد. دارندگان این مجوز قادرند بدون تولید محصول و تجاری‌سازی خدمت درآمد کسب کنند. درست مثل زمانی که یک کمپانی تکنولوژی جدیدی را وارد صنعت می‌کند و به اسم خودش ثبت می‌شود. این شرکت می‌تواند حق استفاده از آن تکنولوژی را در ازای دریافت هزینه به شرکت دیگری بفروشد.

  1. دستمزد کارگزاری

دستمزد کارگزاری جریان درآمدی حاصل واسطه‌گری ا‌ست. کسب و کار با ارائه‌ی خدمت به دو طرف یک معامله و دریافت مبلغی به عنوان کمیسیون به درآمد می‌رسد. مشاغلی مثل مشاوران املاک در این گروه قرار می‌گیرند که در هر خرید و فروش درصدی از ارزش هر معامله را دستمزد می‌گیرند.

  1. انجام تبلیغات

کسب و کارهایی وجود دارند که با تبلیغ محصول یا خدمات شرکت‌های دیگر به درآمد می‌رسند. در گذشته کار تبلیغات تنها به عهده‌ی رسانه‌هایی مثل تلویزیون یا رادیو بود اما امروزه اپلیکیشن‌ها که محصول به حساب می‌آیند می‌توانند از طریق تبلیغات یک جریان درآمدی دیگر نیز برای خود داشته باشند. یکی از کسب‌ و کارهای فعال در این حوزه شرکت یکتانت، جریان درآمدی اصلی‌اش برپایه‌ی تبلیغات شکل گرفته است.

 

جمع‌بندی

جریان‌های درآمدی نقشه‌ی راه اقتصادی برای زنده‌ماندن کسب‌ و کار است پس باید در بوم کسب‌ و کار حتماً آن را بررسی کنیم. حتی اگر شما بهترین محصول و حیاتی‌ترین خدمت را هم ارائه کنید اما مسیرهای پرداختی مشتریان را در نظر نگیرید زود از پا درمی‌آیید. ارزش آفرینی هزینه‌بر است پس لازمه‌ی خدمت‌رسانی به مشتری وجود درآمد است.

پیام بگذارید

X