فعالیت های کلیدی در مدل کسب و کار و 5 نوع آن
در هر کسب و کار باید کارهایی انجام شود تا ارزش پیشنهادی محقق شود. فعالیت های کلیدی در مدل کسب و کار همان اقدامات هستند که برای رسیدن به هدف تجاری و ارزش پیشنهادی باید صورت گیرد. هر شرکت بسته به محصول یا خدماتی که دارد فعالیتهایش تعریف میشود. در این مقاله چند نمونه از فعالیتهای کلیدی کسب و کارهای متفاوت را بررسی خواهیم کرد.
تعریف فعالیت های کلیدی در مدل کسب و کار
بخشی از مدل کسب و کار به مجموعه کارهایی اختصاص داده میشود که انجام آنها حیاتی هستند. هدف از طراحی این بخش در بیزینس مدل شناسایی فعالیتهایی است که بین ارزش پیشنهادی و بخش طبقهبندی مشتریان اتصال ایجاد میکند. به این اقدامات ضروری که قابل حذف نیستند، فعالیت های کلیدی در بوم مدل کسب و کار میگوییم.
فعالیتها در هر کسب و کار جنس متفاوتی دارند. ممکن است فعالیتی که برای یک سازمان حیاتی باشد در سازمانی دیگر مطرح نباشد. از طرفی هم بعضی فعالیتها نیز مثل بازریابی و فروش برای اکثر شرکتها حیاتی به شمار میآیند. چگونگی تشخیص این فعالیتها را بخش بعد خواهیم خواند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آموزشات بیشتر می توانید در کارگاه کسب و کار شرکت کنید.
چگونه فعالیت های کلیدی در مدل کسب و کار خود را پیدا کنیم؟
تشخیص فعالیت های کلیدی در بوم مدل کسب و کار کاملا متصل به بخشهای دیگر مدل کسب و کار است. وقتی بدانیم چه ارزشی را قرار است به کدام بخش از مشتریان ارائه کنیم اولویتهای عملی مشخص میشوند. برای مثال وقتی یک محصول قرار است تولید شود اولین اولویت عملی مطالعهی بازار است. این فعالیت های کلیدی باید قبل از تولید انجام شوند تا کسب و کار را به هدفش نزدیک کند.
فعالیت کلیدی مسیریست که هر کسب و کار برای ساخت ارزش پیشنهادی و رساندن به دست مشتریان باید از آن بگذرد. در این پروسه مسیر شرکتها بسته به نوع کسب و کارشان با هم متفاوت است. در بخش بعد فعالیتهای کلیدی را براساس کسب و کارهای متنوع دستهبندی میکنیم.
45 دقیقه مشاوره تلفنی رایگان
آنالیز کسب و کار شما، پاسخ به سوالات
انواع فعالیت های کلیدی در مدل کسب و کار
فعالیت های کلیدی طبق نوع کسب و کار و جنس ارزشهای پیشنهادی به گروههای زیر تقسیم میشوند. البته جز اینها فعالیتهای دیگری را نیز میتوان در نظر گرفت.
تولید
این نوع فعالیت برای شرکتهایی که طراحی، ساخت و ارائه محصول در مقادیر قابل توجه یا کیفیت بالا انجام میدهند کلیدی هستند. پنج فعالیت کلیدی مرتبط با تولید عبارتند از:
- طراحی – طراحی محصولات، ماشینآلات و فرآیندهای تولید
- خرید – برونسپاری مواد و سایر محصولات ورودی
- ساخت – مونتاژ و پردازش
- تحویل – حمل، توزیع و تحویل محصولات به مشتریان نهایی
- مدیریت – سازماندهی، کنترل و مدیریت فرآیند تولید
حل مسئله
این فعالیت کلیدی بیشتر مربوط به کسب و کاریهایی است که خدمات به مشتریان ارائه میدهند مثل مشاورهها، بیمارستانها و دیگر سازمانهای خدماتی.
فعالیتهای ضروری آنها مدیریت دانش و آموزش مداوم است. برخی از فعالیتهای کلیدی زیر مجموعهی حل مسئله:
- مدیریت دانش – مدیریت یک پایگاه دانش مشترک مرکزی
- استخدام – شناسایی و استخدام افراد متبحر
- آموزش – تقویت مهارتهای اصلی
- تعامل با مشتریان – تعامل با کسانی که مشکلات آنها را حل میکنید.
- نوشتن پروپوزال – جزئیات و هزینهها برای تعاملات آینده
پلتفرم/ شبکه
مدلهای کسب و کار که تحت یک پلتفرم یا شبکه کار میکنند در این دسته از فعالیتهای کلیدی قرار میگیرند. سایتها، نرم افزارها و اپلیکیشنها می توانند به عنوان یک پلتفرم عمل کنند. اکثر استارتاپها مثل شرکت علیبابا، اسنپ و الوپیک در این دسته قرار میگیرند. فعالیت های کلیدی در این دسته به مدیریت پلتفرم، ارائه خدمات و ارتقای پلتفرم مربوط میشود. برخی از این فعالیتها عبارتند از:
- تحقیق و توسعه – میتواند مربوط به فناوری شبکه یا پلتفرم باشد.
- ارائه تخصص اصلی – تخصص مرکزی که مشتریان را جذب میکند و مرتب به ارزش میافزاید.
- مدیریت پلتفرم – پشتیبانی فنی، خدمات مشتری، و تامین مشتریان جدید
- مدیریت عضویت – مدیریت، ارتباط با مشتری و سایر خدمات ارزش افزوده
- نظارت بر کیفیت – اطمینان از کیفیت محتوا که مطابق با استانداردهای تعیین شده است.
فناوری
کسب و کارهای فناوری محور بر یک قابلیت اساسی متمرکز اند و مزیت استراتژیک دارند. این فعالیتها ممکن است بخشی از تجارتهای تولیدی یا خدماتی باشد. موارد زیر نمونهای از فعالیت های کلیدی مرتبط با فناوری هستند:
- تحقیق و توسعه – قابلیت توسعه فناوری های اصلی یا برنامه های کاربردی خاص
- توسعه – توسعه نرم افزار به عنوان بخشی از ارزش پیشنهادی
- مدیریت سیستم – پشتیبانی از زیرساخت فناوری مورد نیاز
- پشتیبانی – کمک به مشتریان و پرسنل داخلی
- استخدام – استخدام افراد و تضمین پایداری افراد ماهر در فناوری اصلی
فروش و بازاریابی
فروش و بازاریابی برای اکثر کسب و کارها فعالیت حیاتی است. جنس این نوع فعالیت کلیدی بدستآوردن پول و ارائه محصول و خدمات است. نمونهای از فعالیتهای فروش و بازاریابی به شرح زیر است:
- استخدام – یافتن فروشنده
- تبلیغات – ارائه ارزشهای پیشنهادی سازمان در بازار هدف
- جستجو – شناسایی مستمر مشتریان یا مصرفکنندگان
- حفظ – پرورش فعالانه مشتریان و مصرفکنندگان موجود
- همکاری – هماهنگی با ذینفعان مرتبط برای تعامل
جمعبندی
در این مقاله به انواع فعالیت های کلیدی در مدل کسب و کار پرداختیم. برای طراحی این بخش از بوم کسب و کارتان میتوانید سبک کار خود را با این دستهبندیها مقایسه کنید. تحلیل و بررسی رقبا هم کمک بسزایی به شناسایی فعالیتها میکند. اما قبل از اینکه به فعالیتهای کلیدی بپردازید باید ارزش پیشنهادی و دسته بندی مشتریان خود را در مدل کسب و کار تکمیل کرده باشید.
دیدگاهتان را بنویسید