شرکای کلیدی در مدل کسب و کار و 4 دسته بندی مهم
برخی کسبوکارها برای شروع فعالیت نیاز به جذب سرمایه و تامین منابع کلیدی دارند. در طراحی مدل کسب و کار بخشی به نام شرکای کلیدی در مدل کسب و کار وجود دارد که شبکهای از تامینکنندگان را تعیین میکند. شرکا علاوه بر تامین منابع کلیدی از قسمتی از فعالیتها نیز مشارکت دارند. در این مقاله به انواع همکاران و شرکای کلیدی در مدل کسب و کار و نحوهی انتخابشان میپردازیم.
شرکای کلیدی در مدل کسب و کار چه کسانی هستند؟
بعد از شناسایی منابع کلیدی در مدل کسب و کار و همچنین شناسایی فعالیت های کلیدی در مدل کسب و کار مورد احتیاج کسب و کار حالا زمان تامین آنهاست. یکی از راههای تامین که با هزینه و ریسک کمتری انجام میشود اضافه کردن شریک و همکار است. این مشارکتها انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.
برای جذب سرمایه و شریک باید مدل کسب و کار خود را طراحی کرده باشیم تا مسیر کسب و کار را ارائه کنیم. انتخاب شرکا باید به طور کامل بر اساس منافع شرکت باشد. شرکا و همکاران کلیدی مهرهی اصلی هستند که کسب و کار را به سمت عملیاتی شدن سوق میدهد. در بخش بعد مزیتهای آنها را بررسی میکنیم.
مزیت های شرکای کلیدی در بوم مدل کسب و کار
انتخاب شریک بسیار کار سخت و حساسی است. اما در عین حال آنقدر مزیت برای کسب و کار به دنبال دارد که اکثر موسسان اقدام به گرفتن شریک و همکار میکنند. در این بخش سه انگیزهی اصلی استفاده از شرکای کلیدی در بوم مدل کسب و کار را مطالعه میکنیم. اما در بخش آموزش بوم مدل کسب و کار این موارد به طور جامع تر بررسی شده است.
بهینهسازی و صرفهجویی در مقیاس
اینکه یک شرکت تمام فعالیتهای کلید را خود انجام دهد و به تنهایی منابع کلیدیاش را تامین کند غیر منطقی است. برای بهینهسازی کسب و کار و صرفهجویی در مقیاس بهتر است برونسپاری صورت گیرد و با اشتراک زیر ساختها ورودیها را تامین کرد.
کاهش ریسک و عدم اطمینان
مشارکت در محیطی رقابتی و نامطمئن میتواند منجر به کاهش ریسک شود. برای این کاهش ریسک گاهی رقبا در یک زمینه با هم متحد و شریک میشوند. برای مثال شرکتها اسنپ و هایپراستار در سیستمهای توزیع و حملونقل با یکدیگر سهیم هستند. که در هزینههای آنها صرفهجویی میکند و سرعت تحویل محصول را بالا میبرد.
45 دقیقه مشاوره تلفنی رایگان
آنالیز کسب و کار شما، پاسخ به سوالات
کسب منابع و فعالیتهای خاص
شرکتهای کمی وجود دارند که مالک تمام منابع هستند یا تمام فعالیتهای کلیدی مدل کسبوکارشان را انجام میدهند. در عوض آنها با تکیه بر شرکتهای دیگر تامین منابع خاص یا انجام فعالیتهای خاص، مدل خود را گسترش میدهند. انگیزه این مشارکتها میتواند نیاز به کسب دانش، مجوزها یا دسترسی به مشتریان باشد. به عنوان مثال ممکن است یک موسسهی بیمه برای فروش بیمه نامههای خود به جای توسعه نیروی فروش خود به کارگزاران مستقل واسپاری کند.
4 دستهبندی شرکای کلیدی در بوم کسب و کار
هر کسب و کار با توجه به منابع کلید مورد نیاز و فعالیتهایی که برایش حیاتی هستند دست به انتخاب شریک و همکار میزند. از طرفی نوع این مشارکت متفاوت است. برای شناسایی راحتتر شرکا و همکاران کلیدی شرکتتان آنها را به چهار گروه زیر تقسیم میکنیم:
روابط خریدار و تامین کننده
یک طرف این رابطه تامینکنندگان ورودیها یا توزیع کنندگان و طرف دیگر خریدار است. مثلاً یک کارخانه برای تامین مواد اولیهاش نیاز به یک فروشندهی ثابت دارد که نگرانیای از بابت تامین نداشته باشد. از طرفی فروشنده هم منفعت و سود خودش را دارد.
اشتراکهای استراتژیک بین غیر رقبا
مدلی از ارتباط دو شرکت از حوزههای متفاوت است که با یکدیگر شریک میشوند. در این حالت شرکا ممکن است حلقهی مهمی از زنجیرهی ارزش پیشنهادی مانند تولید و پشتیبانی مشتری را برای یکدیگر پر کند. حتی ممکن است این خدمات شامل تامین یک عنصر کلیدی برای محصول باشد.
سرمایه گذاری مشترک برای توسعه کسب و کارهای جدید
سود کسب و کارها در سرمایهگذاریهای مشترک است که در آن هر کدام ارزش پیشنهادی خود را به میان میآورند. به عنوان مثال در صنعت داروسازی یک کسب و کار تولید را انجام دهد و دیگری بازاریابی و فروش را برعهده دارد.
رقابت مشترک
در این حالت از شراکت رقبا بنا به دلایلی در برخی از جنبههای تجارت در کنار هم قرار میگیرند. برای مثال اگر تقاضا در نوعی از خدمات زیاد باشد و نیاز به حجم هر دو شرکت باشد به صرفهتر است که هر دو شرکت باهم در این مقیاس همکاری کنند. یا در شکلی دیگر ممکن است رقبا از همکاری برای خرید ورودیهای با حجم بالا سود ببرند.
جمعبندی
انتخاب شرکای کلیدی در مدل کسب و کار فرایندی مهم است و با ایجاد قراردادهای دقیق میتوان از مشکلات احتمالی جلوگیری کرد. از طرفی نقش شرکا ممکن است در ادامه همکاری متناسب با مدل کسب و کار تغییر کند. اگر به دنبال یک شریک خوب برای کسب و کار خود هستید باید یک بیزینس مدل خوب و ترغیبکننده آماده کنید تا دیگران را مجاب به همکاری کنید. اگر هنوز مدل کسب و کار خود را طراحی نکردهاید مطالعهی مقالهی مدل کسب و کار به شما پیشنهاد میکنیم.
دیدگاهتان را بنویسید