جستجو برای:
سبد خرید 0
  • درباره من
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • سامانه های مدیریت آنلاین
    • فایل های دانلودی
  • خدمات
    • اجرای پروژه های مدیریتی
    • طراحی ابزار های مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • رویدادهای آموزشی
  • وبلاگ
  • مسیرهای ارتباطی
  • همکاری با ما
  • 03191011870
  • saeidi.nafise@gmail.com
نفیسه سعیدی
  • درباره من
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • سامانه های مدیریت آنلاین
    • فایل های دانلودی
  • خدمات
    • اجرای پروژه های مدیریتی
    • طراحی ابزار های مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • رویدادهای آموزشی
  • وبلاگ
  • مسیرهای ارتباطی
  • همکاری با ما
0
حساب کاربری
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • سامانه های مدیریت آنلاین
    • فایل های دانلودی
  • خدمات
    • اجرای پروژه های مدیریتی
    • طراحی ابزار های مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • رویدادهای آموزشی
  • وبلاگ
  • مسیرهای ارتباطی
  • همکاری با ما
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • سامانه های مدیریت آنلاین
    • فایل های دانلودی
  • خدمات
    • اجرای پروژه های مدیریتی
    • طراحی ابزار های مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • رویدادهای آموزشی
  • وبلاگ
  • مسیرهای ارتباطی
  • همکاری با ما

وبلاگ

نفیسه سعیدی > وبلاگ > آموزش > شرکا و همکاران کلیدی در مدل کسب و کار

شرکا و همکاران کلیدی در مدل کسب و کار

اسفند 17, 1401
ارسال شده توسط تیم محتوا
آموزش، مدیریت کسب و کار
شرکای کلیدی در بیزنس مدل

برخی کسب‌وکارها برای شروع فعالیت نیاز به جذب سرمایه و تامین منابع کلیدی دارند. در طراحی مدل کسب و کار بخشی به نام شرکا و همکاران کلیدی وجود دارد که شبکه‌ای از تامین‌کنندگان را تعیین می‌کند. شرکا علاوه بر تامین منابع کلیدی از قسمتی از فعالیت‌ها نیز مشارکت دارند. در این مقاله به انواع شرکا و همکاران و نحوه‌ی انتخاب‌شان می‌پردازیم.

 

شرکای کلیدی چه کسانی هستند؟

بعد از شناسایی منابع و فعالیت‌های کلیدی مورد احتیاج کسب و کار حالا زمان تامین آن‌هاست. یکی از راه‌های تامین که با هزینه‌ و ریسک کمتری انجام می‌شود اضافه کردن شریک و همکار است. این مشارکت‌ها انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 برای جذب سرمایه و شریک باید مدل کسب و کار خود را طراحی کرده باشیم تا مسیر کسب و کار را ارائه کنیم. انتخاب شرکا باید به طور کامل بر اساس منافع شرکت باشد. شرکا و همکاران کلیدی مهره‌ی اصلی‌ هستند که کسب و کار را به سمت عملیاتی شدن سوق می‌دهد. در بخش بعد مزیت‌های آن‌های را بررسی می‌کنیم.

 

مزیت های شرکای کلیدی

انتخاب شریک بسیار کار سخت و حساسی ا‌ست. اما در عین حال آن‌قدر مزیت برای کسب و کار به دنبال دارد که اکثر موسسان اقدام به گرفتن شریک و همکار می‌کنند. در این بخش سه انگیزه‌ی اصلی استفاده از شرکای کلیدی را مطالعه می‌کنیم.

 

بهینه سازی و صرفه جویی در مقیاس

اینکه یک شرکت تمام فعالیت‌های کلید را خود انجام دهد و به تنهایی منابع کلیدی‌اش را تامین کند غیر منطقی است. برای بهینه‌سازی کسب و کار و صرفه‌جویی در مقیاس بهتر است برون‌سپاری صورت گیرد و با اشتراک زیر ساخت‌ها ورودی‌ها را تامین کرد.

 

کاهش ریسک و عدم اطمینان

مشارکت در محیطی رقابتی و نامطمئن می‌تواند منجر به کاهش ریسک شود. برای این کاهش ریسک گاهی رقبا در یک زمینه با هم متحد و شریک می‌شوند. برای مثال شرکت‌ها اسنپ و هایپراستار در سیستم‌های توزیع و حمل‌ونقل با یکدیگر سهیم هستند. که در هزینه‌های آن‎ها صرفه‌جویی می‎کند و سرعت تحویل محصول را بالا می‌برد.

کسب منابع و فعالیت های خاص

شرکت‌های کمی وجود دارند که مالک تمام منابع هستند یا تمام فعالیت‌های کلیدی مدل‌ کسب‌وکارشان را انجام می‌دهند. در عوض آن‌ها با تکیه بر شرکت‌های دیگر تامین منابع خاص یا انجام فعالیت‌های خاص، مدل خود را گسترش می‌دهند. انگیزه این مشارکت‌ها می‌تواند نیاز به کسب دانش، مجوزها یا دسترسی به مشتریان باشد. به عنوان مثال ممکن است یک موسسه‌ی بیمه برای فروش بیمه نامه‌های خود به جای توسعه نیروی فروش خود به کارگزاران مستقل واسپاری کند.

4 دسته‌بندی شرکا و همکاران کلیدی

هر کسب و کار با توجه به منابع کلید مورد نیاز و فعالیت‌هایی که برایش حیاتی هستند دست به انتخاب شریک و همکار می‌زند. از طرفی نوع این مشارکت متفاوت است. برای شناسایی راحت‌تر شرکا و همکاران کلیدی شرکت‌تان آن‌ها را به چهار گروه زیر تقسیم می‌کنیم:

 

روابط خریدار و تامین کننده

یک طرف این رابطه تامین‌کنندگان ورودی‌ها یا توزیع کنندگان و طرف دیگر خریدار است. مثلاً یک کارخانه برای تامین مواد اولیه‌اش نیاز به یک فروشنده‌ی ثابت دارد که نگرانی‌ای از بابت تامین نداشته باشد. از طرفی فروشنده هم منفعت و سود خودش را دارد.

 

اشتراک های استراتژیک بین غیر رقبا

مدلی از ارتباط دو شرکت از حوزه‌های متفاوت است که با یکدیگر شریک می‌شوند. در این حالت شرکا ممکن است حلقه‌ی مهمی از زنجیره‌ی ارزش پیشنهادی مانند تولید و پشتیبانی مشتری را برای یکدیگر پر کند. حتی ممکن است این خدمات شامل تامین یک عنصر کلیدی برای محصول باشد.

 

سرمایه گذاری مشترک برای توسعه کسب و کارهای جدید

سود کسب و کارها در سرمایه‌گذاری‌های مشترک است که در آن هر کدام ارزش پیشنهادی خود را به میان می‌آورند. به عنوان مثال در صنعت داروسازی یک کسب و کار تولید را انجام دهد و دیگری بازاریابی و فروش را برعهده دارد.

 

رقابت مشترک

در این حالت از شراکت رقبا بنا به دلایلی در برخی از جنبه‌های تجارت در کنار هم قرار می‌گیرند. برای مثال اگر تقاضا در نوعی از خدمات زیاد باشد و نیاز به حجم هر دو شرکت باشد به صرفه‌تر است که هر دو شرکت باهم در این مقیاس همکاری کنند. یا در شکلی دیگر ممکن است رقبا از همکاری برای خرید ورودی‌های با حجم بالا سود ببرند.

 

جمع‌بندی

انتخاب شرکای کلیدی فرآیندی مهم است و با ایجاد قراردادهای دقیق می‌توان از مشکلات احتمالی جلوگیری کرد. از طرفی نقش شرکا ممکن است در ادامه همکاری متناسب با مدل کسب و کار تغییر کند. اگر به دنبال یک شریک خوب برای کسب و کار خود هستید باید یک بیزینس مدل خوب و ترغیب‌کننده آماده کنید تا دیگران را مجاب به همکاری کنید. اگر هنوز مدل کسب و کار خود را طراحی نکرده‌اید مقاله‌ی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مدل کسب‌وکار چیست؟

قبلی فعالیت‌ های کلیدی در مدل کسب و کار
بعدی ساختار هزینه در مدل کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آموزش (60)
  • توهمات سمی (3)
  • مبانی مدیریت فرایند (16)
  • مدیریت کسب و کار (47)
  • نگرش مدیریتی (16)
آخرین دیدگاه‌ها
  • شهروز در فیلم وبینار آموزش طراحی چک لیست
  • فاطمه صفیان در فیلم وبینار هدف گذاری سه سوته
  • پردیس در بازاریاب پلاس
  • پردیس در بازاریاب پلاس
نوشته‌های تازه
  • سیستم سازی در مدیریت پروژه
  • سیستم سازی در مدیریت محصول
  • سیستم سازی در بازاریابی: بهبود عملکرد کمپین
  • 5 مزیت سیستم سازی در مدیریت کسب و کار
نفیسه سعیدی || متخصص سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
Telegram Eeitaa Instagram Eaparat Youtube Whatsapp
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://n-saeidi.ir/?p=11958
X
رزرو مشاوره

با اینکه ضرورت استفاده از مشاوره تخصصی برای نگهداری کسب و کار برای اکثر افراد مشخص است، اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ثبت درخواست، توضیحاتی را که اینجا ارائه کردیم بخوانید.

به هرحال تصمیم شما برای استفاده از خدمات مشاوره، برای ما بسیار ارزشمند است… به شما تبریک می‌گوییم و برای قدردانی و جلب اعتماد شما اولین جلسه مشاوره را مهمان ما هستید. برای رزرو زمان مشاوره کافی است این فیلدها را تکمیل کنید، در اولین فرصت با شما هماهنگ می‌شویم:

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.