جستجو برای:
سبد خرید 0
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
  • 03191011870
  • saeidi.nafise@gmail.com
نفیسه سعیدی
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
جستجو کردن
Close this search box.
0
حساب کاربری
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما
نفیسه سعیدی
حساب کاربری
  • درباره من
  • خدمات
    • سیستم سازی کسب و کار
    • مدیریت فرایند‌های کسب و کار
    • طراحی ابزارهای مدیریتی
      • طراحی مدل کسب و کار
      • طراحی کارت امتیازی متوازن
      • طراحی مدل OKR
      • طراحی معماری فرایندی
      • مدلسازی فرایندها
      • طراحی/ بهبود گردش کار
    • مشاوره
    • آموزش
  • محصولات
    • ویدئوی آموزشی
    • دوره آموزشی
    • نرم افزارها
    • فایل‌های دانلودی
  • سیستم سازی
  • بیزینس مدل
  • بلاگ
    • رویدادهای آموزشی
    • وبلاگ
  • ارتباط با ما
    • مسیرهای ارتباطی
    • همکاری با ما

وبلاگ

نفیسه سعیدی > وبلاگ > آموزش > مدل کسب و کار چیست؟ + راهنمای جامع نوشتن بوم

مدل کسب و کار چیست؟ + راهنمای جامع نوشتن بوم

بهمن 16, 1401
آموزش، مدیریت کسب و کار
مدل کسب و کار چیست؟ + راهنمای جامع نوشتن بوم

مدل کسب و کار چیست؟مدل کسب و کار یک نقشه‌ی راه برای درآمدزایی و عملکرد سازمان است که عناصر کلیدی مانند ارزش پیشنهادی، مشتریان، کانال‌های توزیع و جریان‌های درآمدی و هزینه‌ها را مشخص می‌کند. برای نوشتن بوم آن، باید به ۹ گام اصلی از جمله بخش‌بندی مشتریان، تعریف ارزش پیشنهادی، شناسایی کانال‌ها، ارتباط با مشتریان، جریان درآمدی، منابع کلیدی، فعالیت‌های کلیدی، شرکای کلیدی و ساختار هزینه پاسخ دهید. این ابزار انعطاف‌پذیر به شما کمک می‌کند تا ایده خود را ارزیابی و برای موفقیت برنامه‌ریزی کنید. در این راستا، مشاوره سیستم سازی می‌تواند به شما کمک کند تا فرآیندهای کسب و کار خود را بهینه‌سازی کرده و به سوالات کلیدی پیتر دراکر پاسخ دهید تا مدل کسب‌وکار خود را به طور مؤثرتر طراحی کنید.او در مقاله‌ای که در مجله HBR متعلق به دانشگاه هاروارد به چاپ رسید سوالاتی را مطرح کرد که تا قبل از اینترنت نیازی به دانستن‌ آن‌ها نبود. برای راهنمای جامع‌تر، ادامه‌ی مقاله را مطالعه کنید.

تعریف مدل کسب و کار

مدیریت یک کسب و کار مثل حرکت در مه است که اگر از ابتدا نقشه‌ی راه نداشته باشید احتمال بی‌راهه‌رفتن مدیر زیاد است. به طرح و نقشه‌ای که کارآفرینان برای درآمدزایی کسب و کارشان دارند مدل کسب و کار گفته می‌شود. در مدل‌های کسب و کار توضیحاتی درمورد ارزش پیشنهادی، مشتری‌ها،کانال‌های توزیع و غیره‌ی شرکت آورده می‌شود.

به طور کلی مدل کسب و کار محل هزینه‌‌ها و از سمت دیگر، جریان کسب درآمد را ترسیم می‌کند. مدل کسب و کار این امکان را ایجاد می‌کند تا کارآفرینان با مدل‌سازی ساختار هزینه و جریان‌‌های درآمدی مختلف را آزمایش کنند. مدیریت فرآیندهای کسب و کار می‌تواند به شما کمک کند تا این آزمایش‌ها را به شیوه‌ای مؤثر انجام داده و فرآیندها را بهینه کنید تا اطمینان حاصل کنید که مدل کسب‌وکار شما نه تنها از لحاظ هزینه‌ها بلکه در جریان‌های درآمدی نیز کارآمد و سودآور است.

جوآن ماگرتا (Joan Magretta) از بزرگان حوزه‌ی استراتژی در مقاله‌ی اعماق سقوط دات‌کام می‌گوید: «مدل‌های کسب و کار در قلب داستان‌ها هستند، داستان‌هایی که نحوه عملکرد شرکت‌ها را توضیح می‌دهند.»

بیشتر بخوانید: فعالیت‌ های کلیدی در مدل کسب و کار و 5 نوع آن

تفاوت بین مدل کسب و کار و طرح کسب و کار

یک اشتباه رایج بین دانشجویان و علاقه‌مند به حوزه‌ی کسب و کار اشتباه‌گرفتن مدل کسب و کار (business model) و طرح کسب و کار (business pelan) است. طرح کسب و کار خود بخشی از مدل‌ کسب و کار به حساب می‌آید که گسترش یافته و با جزئیات بیشتری به روش درآمدی می‌پردازد. مشاوره کسب و کار در اصفهان می‌تواند به شما کمک کند تا تفاوت‌ها و ارتباطات این دو مفهوم را به خوبی درک کرده و مدل کسب و کار خود را به شکلی دقیق‌تر طراحی کنید.

طرح کسب و کار مثل یک دستورالعمل باید برنامه‌های بلند مدت را توضیح دهد. اما مدل کسب و کار راهنمای این دفترچه دستورالعمل است.

45 دقیقه مشاوره تلفنی رایگان
آنالیز کسب و کار شما، پاسخ به سوالات

راهنمای نوشتن بوم مدل کسب و کار

در چند دهه‌ی اخیر با تغییر شکل بازارهای اقتصادی نوشتن مدل کسب و کار پیش‌نیاز اصلی راه‌اندازی یک کسب‌ و کار است. برای طراحی مدل کسب و کار باید به تعدادی سوال پاسخ دهیم. با کنار هم قراردادن پاسخ این سوال‌ها صفحه‌ای به نام بوم کسب و کار ساخته می‌شود. بوم کسب‌ و کار همان داستان بیزینس ماست. اینکه چه ارزشی را از چه طریق و به چه کسانی ارائه می‌دهیم.همچنین در این مسیر شما نیاز به یک راهنما جهت پیشبرد اهداف خود دارید که با شرکت در دوره بوم کسب و کار این نیاز شما به طور کامل در این زمینه رفع می شود.

الکساندر استروالدر برای طراحی مدل کسب و کار 9 گام اصلی را در کتاب «مدل کسب و کار»  آورده است. در بخش‌های بعدی به تعریف این قدم‌ها می‌پردازیم و توضیح میدهیم که چگونه بوم کسب و کار درست کنیم.

بخش بندی مشتریان در بوم کسب و کار

شناسایی مخاطب یکی از قدم‌های اولیه و مهم طراحی مدل‌ کسب و کار است. در این گام باید با حدس و گمان یا تست و نمونه‌گیری مشتری‌های بالفعل و بالقوه را بشناسیم.

 ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار

خدمات و محصولات برای رفع یک مشکل، نیاز یا درد طراحی می‌شوند. خدمت یا محصول هر برند یک ارزش‌ پیشنهادی برای مخاطب دارد که به آن معروف است و بر اساس آن مشتری‌ها آن را انتخاب می‌کنند. برای پیداکردن ارزش پیشنهادی جواب سوالات زیر کمک‌کننده ست.

سب‌وکار شما چه دردی از مخاطب را دوا می‌کند؟

کسب و کار شما چه ارزشی برای مخاطب می‌آفریند؟

چه چیز شما را از رقبای خود متمایز می‌کند؟

کانال های ارتباطی در بوم کسب و کار

این گام حتما باید بعد از شناسایی و دسته‌بندی مشتریان برداشته شود. تا زمانی که مشتریان خود را نشناسیم نمی‌دانیم در چه محیط‌ها و کانال‌هایی حضور دارند. بسته به نوع کسب و کار این کانال‌ها متفاوت می‌شوند. برای مثال کسب و کارهایی که در بستر دیجیتال فعالیت دارند از کانال‌های اینترنتی مثل سایت، شبکه‌های اجتماعی و… استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب مدل کسب و کار چیست؟

ارتباط با مشتریان در مدل کسب‌ و کار

شیوه‌ی تعامل همه‌ی کسب و کارها شبیه هم نیست. هر برند پروتکل و لحن منحصربه‌فرد خود را در تعامل با مشتری دارد. برای مثال بعضی به شکل اتوماتیک پاسخ می‌دهند بعضی روش‌های ارتباط مستقیم را انتخاب می‌کنند. هر کسب و کار با توجه به ارزش ‌پیشنهادی و مشتریانش باید انتخاب کند که چه نوع رابطه‌ای را با مشتری بسازد. نحوه ارتباط با مشتری از دل گام‌های قبل متولد می‌شود.

جریان درآمدی در مدل کسب و کار

به منابع مختلفی که کسب و کار از طریق آن جذب در آمد می‌کنند جریان درآمدی گفته می‌شود. این منابع می‌تواند فروش کالا یا ارائه‌ی خدمت باشد. در بخش جریان درآمدی بحث قیمت‌گذاری مطرح می‌شود. اینکه مشتری چقدر بابت محصول ما می‌پردازد و چند بار خرید اتفاق می‌افتد. اگر چند محصول یا خدمت ارائه می‌کنید باید برای هر دسته مخاطب خود جریان درآمد متفاوت درنظر بگیرید. بین جریان درآمد و ساختار هزینه باید تعادل برقرار باشد تا سود حاصل شود.

منابع کلیدی در مدل کسب و کار

منابع‌کلیدی که کسب و کار برپایه‌ی آن‌ها ایجاد می‌شود منابعی هستند که با حذفشان شرکت فلج شود. این منابع در هر کسب و کاری متفاوت است و به نوعی چرخدنده‌های اصلی کار به حساب می‌آیند. تعدادی از منابع کلیدی:

  • نیروی انسانی
  • شرکا
  • اسرار شرکت
  • برند و اسم شرکت

فعالیت‌ های کلیدی در مدل کسب و کار

بر اساس ارزش پیشنهادی برند، فعالیت‌های کلیدی که کسب و کار باید انجام دهد تعریف می‌شود. شاید به نظر بیاد این کارها واضح هستند و نیازی به نوشتن آن‌ها نیست. شرکت‌ها با رشد و گسترش گاهی از فعالیت‌های کلیدی خود دور می‌شوند. فعالیت‌های کلید کارهای ضروری و با اولویت‌ بالا هستند که با تمرکز بر انجامشان اهداف کسب‌ و کار به بار می‌نشیند.

بیشتر بخوانید: اهمیت مدل کسب و کار در چیست؟

شرکای کلیدی در مدل کسب و کار

گاهی کسب و کار با همکاری سرمایه‌گذار و شریک راه‌اندازی می‌شود که آن‌ها شرکای کلید به حساب می‌آیند. اما همکاران دیگری هم در شرکت‌ها وجود دارند که حضوری کلیدی دارند. برای مثال شرکتی مثل آمازون یا دیجی‌کالا تامین‌کنندگان همکاران کلیدیشان محسوب می‌شوند. شرکا و همکاران کلیدی گاهی جزئی از منابع کلید هم هستند.

ساختار هزینه در مدل کسب و کار

هر برند برای مدیریت هزینه‌هایش نیاز به ساختار دارد. برای ایجاد این ساختار اول باید انواع هزینه‌های خود را شناسایی کنیم. هزینه‌ها به دو دسته‌ی کلی متغیر و ثابت تقسیم می‌شود. دسته‌بندی دیگر هزینه‌های یک‌بر پرداخت و همیشگی هستند. دسته‌بندی و آوردن هزینه‌ها در بوم کسب‌ و کار دیدی دقیق برای مصرف درآمد ایجاد می‌کند.

جمع‌بندی

هر حرکتی قبل از طراحی مدل کسب و کار می‌تواند هزینه‌های زیادی را به شرکت تحمیل کند. اما فراموش نکنید که مدل کسب و کار یک نقشه‌‌ی ثابت نیست و مدام در حال به روز شدن است. گاهی مدل اولیه با شکست مواجه می‌شود که لازم است دوباره آن را بازبینی کنید. اما یکی از ویژگی‌ها بیزینس مدل این است که به شما می‌گوید که طرحی که در سر دارید ایده‌ای سودآور است یا بهتر است از آن منصرف شوید.

قبلی بهترین روش برای کاهش هزینه ها یا Cost Cutting به زبان ساده
بعدی 2 روش موثر بخش بندی مشتریان در بوم کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

سیستم سازی کسب و کار

چالش سیستم سازی

دسته‌ها
  • آموزش (83)
  • توهمات سمی (3)
  • سیستم سازی کسب و کار (34)
  • مبانی مدیریت فرایند (19)
  • مدیریت کسب و کار (48)
  • نگرش مدیریتی (18)
جدیدترین مطالب
  • سیستم سازی و برنامه ریزی برای جانشین پروری
  • تفاوت سیستم سازی و ایزو: چرا سیستم سازی ارزش بیشتری دارد؟
  • بهترین کتاب ها برای رشد کسب و کار؛ 10 کتاب مفید
  • بیزینس کوچینگ چیست و چرا ضروری است؟
نفیسه سعیدی || متخصص سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
Telegram Eeitaa Whatsapp Instagram Eaparat
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://n-saeidi.ir/?p=11191
ورود ×
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود با رمز عبور یکبار مصرف
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
بازگشت به ورود
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:30)
بازگشت به ورود
  • (+98) Iran
X
رزرو مشاوره

با اینکه ضرورت استفاده از مشاوره تخصصی برای نگهداری کسب و کار برای اکثر افراد مشخص است، اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ثبت درخواست، توضیحاتی را که در بخش مشاوره کسب و کار ارائه کرده‌ایم بخوانید. 
به هر حال تصمیم شما برای استفاده از خدمات مشاوره، برای ما بسیار ارزشمند است…به شما تبریک می‌گوییم و برای قدردانی و جلب اعتماد شما، اولین جلسه مشاوره را مهمان ما هستید. برای رزرو زمان مشاوره حضوری یا آنلاین، کافی است این فیلدها را تکمیل کنید؛ در اولین فرصت با شما هماهنگ می‌شویم:

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
نفیسه سعیدی || سیستم سازی کسب و کار
جلسه رایگان 45 دقیقه
مشاوره تخصصی کسب و کار
راه‌اندازی | توسعه | سیستم‌سازی

دریافت اطلاعات تکمیلی:

میخواهم بیشتر بدانم